Mobiilimaksamisen omaksumiseen vaikuttavat tekijät

Abstract
Mobiilimaksaminen on ollut mahdollista Suomessa jo yli 20 vuotta ja lähes jokaisella suomalaisella on käytössään jokin älylaite, jolla mobiilimaksaminen olisi mahdollista. Silti mobiilimaksamisen vasta ennustetaan yleistyvän maksutapana. Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat mobiilimaksamisen omaksumiseen. Tutkielman teoreettisen viitekehyksen pohjaksi valittiin teknologian omaksumismalli UTAUT2, joka on luotu selittämään teknologian omaksumista kuluttajakontekstissa. UTAUT2 -mallissa tunnistettujen käyttöaikomukseen vaikuttavien tekijöiden joukkoa täydennettiin luottamuksella ja riskillä, joiden on useissa aiemmissa tutkimuksissa havaittu vaikuttavan käyttöaikomukseen. Lopullisesta tutkimuksen teoreettisesta viitekehyksestä jätettiin pois hinta-arvo, sillä Suomessa käytössä olevat mobiilimaksusovellukset ovat maksuttomia. Tutkimusotteeksi valittiin kvantitatiivinen menetelmä ja aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella toukokuussa 2018. Vastauksia saatiin yhteensä 249 kappaletta. Muuttujien vaikutussuhdetta käyttöaikomukseen tutkittiin multilineaarisella regressioanalyysillä. Empiirisen aineiston analyysissa havaittiin, että suorituskykyodotuksella ja tottumuksella on merkittävä positiivinen vaikutus mobiilimaksamisen käyttöaikomukseen ja koettu riski vaikuttaa negatiivisesti käyttöaikomukseen. Myös ympäröivillä olosuhteilla on positiivinen vaikutus käyttöaikomukseen. Työläysodotuksella, sosiaalisilla vaikutuksilla, hedonisella motivaatiolla ja luottamuksella palveluntarjoajaan ei havaittu olevan tilastollisesti merkittävää vaikutusta mobiilimaksamisen käyttöaikomukseen.
Main Author
Format
Theses Master thesis
Published
2019
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201906203331Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access

Share