Analyysista adaptaatioihin : oppimisanalytiikan hyödyntämismahdollisuudet Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulussa
Abstract
Tutkielman tavoitteena oli selvittää oppimisanalytiikan hyödyntämismahdollisuuksia Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulussa (Xamk). Tutkimuskohteena olivat ammattikorkeakoulun keskeisimmät tietojärjestelmät: opintoasiainhallinnon ja opetuksen suunnittelun järjestelmäkokonaisuus Peppi, verkko-oppimisympäristö Moodle ja palvelukokoelma Microsoft Office 365 Education. Laadullisen tapaustutkimuksen tutkimusaineisto muodostui edellä mainittujen tietojärjestelmien järjestelmädokumentaatioista ja Xamkin tukipalveluyksiköiden asiantuntijoiden sisäpiirihaastatteluista. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin ja teemoittelun avulla. Tuloksissa otetaan kantaa myös oppimisanalytiikan eettisiin ja lainsäädännöllisiin näkökulmiin.
Tietojärjestelmistä Moodle ja Microsoft Office 365 Education tarjoavat analytiikkamahdollisuuksia osana järjestelmää tai sen liitännäisinä. Kaikki järjestelmät tarjoavat raportointimahdollisuuksia. Xamkin tuotantototeutuksissa ei tutkimushetkellä ole käytössä varsinaisia oppilaitostasoisia analytiikkavälineitä järjestelmien omia raportointeja lukuunottamatta. Erityisesti avoimeen toteutukseen perustuviin järjestelmiin olisi kuitenkin mahdollista tuottaa oppimisanalytiikkavälineitä omalla kehitysresurssilla tai hankittuina palveluina tai liitännäisinä esimerkiksi raportointien,
oppimistoiminnan seuraamisen, profiloinnin, interventioiden ja prediktiivisen analytiikan tueksi. Myös tietojärjestelmien väliset integraatiot voivat olla mahdollisuus kokonaisvaltaisemman oppimisdatan tuottamiseen ja analysoimiseen. Oppimisanalytiikkaa tuottavien välineiden käyttöönotto on yksi Xamkin tukipalveluyksiköiden kehityskohteista.
Oppimisanalytiikan ja sen käyttöönoton kysymykset liittyvät erityisesti analytiikan tarkoituksenmukaisuuteen sekä arvokkaan tiedon ja oikeiden mittareiden tunnistamiseen eettiset ja lainsäädännölliset kysymykset huomioiden. Olisiko mahdollista toteuttaa analytiikkaa kansallisella tasolla, jolloin standardoitua oppimisdataa voitaisiin hyödyntää myös ristiinopiskelussa? Oppimisanalytiikka tarjoaa mahdollisuuksia, mutta herättää samalla monia kysymyksiä, joihin on vakuuttavia vastauksia vain vähän.
Main Author
Format
Theses
Master thesis
Published
2019
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201906133180Use this for linking
Language
Finnish