Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorMyllymäki, Mikko
dc.contributor.authorManninen, Heli
dc.date.accessioned2019-06-13T06:40:29Z
dc.date.available2019-06-13T06:40:29Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64576
dc.description.abstractTutkielman tavoitteena oli selvittää oppimisanalytiikan hyödyntämismahdollisuuksia Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulussa (Xamk). Tutkimuskohteena olivat ammattikorkeakoulun keskeisimmät tietojärjestelmät: opintoasiainhallinnon ja opetuksen suunnittelun järjestelmäkokonaisuus Peppi, verkko-oppimisympäristö Moodle ja palvelukokoelma Microsoft Office 365 Education. Laadullisen tapaustutkimuksen tutkimusaineisto muodostui edellä mainittujen tietojärjestelmien järjestelmädokumentaatioista ja Xamkin tukipalveluyksiköiden asiantuntijoiden sisäpiirihaastatteluista. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin ja teemoittelun avulla. Tuloksissa otetaan kantaa myös oppimisanalytiikan eettisiin ja lainsäädännöllisiin näkökulmiin. Tietojärjestelmistä Moodle ja Microsoft Office 365 Education tarjoavat analytiikkamahdollisuuksia osana järjestelmää tai sen liitännäisinä. Kaikki järjestelmät tarjoavat raportointimahdollisuuksia. Xamkin tuotantototeutuksissa ei tutkimushetkellä ole käytössä varsinaisia oppilaitostasoisia analytiikkavälineitä järjestelmien omia raportointeja lukuunottamatta. Erityisesti avoimeen toteutukseen perustuviin järjestelmiin olisi kuitenkin mahdollista tuottaa oppimisanalytiikkavälineitä omalla kehitysresurssilla tai hankittuina palveluina tai liitännäisinä esimerkiksi raportointien, oppimistoiminnan seuraamisen, profiloinnin, interventioiden ja prediktiivisen analytiikan tueksi. Myös tietojärjestelmien väliset integraatiot voivat olla mahdollisuus kokonaisvaltaisemman oppimisdatan tuottamiseen ja analysoimiseen. Oppimisanalytiikkaa tuottavien välineiden käyttöönotto on yksi Xamkin tukipalveluyksiköiden kehityskohteista. Oppimisanalytiikan ja sen käyttöönoton kysymykset liittyvät erityisesti analytiikan tarkoituksenmukaisuuteen sekä arvokkaan tiedon ja oikeiden mittareiden tunnistamiseen eettiset ja lainsäädännölliset kysymykset huomioiden. Olisiko mahdollista toteuttaa analytiikkaa kansallisella tasolla, jolloin standardoitua oppimisdataa voitaisiin hyödyntää myös ristiinopiskelussa? Oppimisanalytiikka tarjoaa mahdollisuuksia, mutta herättää samalla monia kysymyksiä, joihin on vakuuttavia vastauksia vain vähän.fi
dc.format.extent72
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.titleAnalyysista adaptaatioihin : oppimisanalytiikan hyödyntämismahdollisuudet Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulussa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201906133180
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineTietotekniikkafi
dc.contributor.oppiaineMathematical Information Technologyen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi602
dc.subject.ysoammattikorkeakoulut
dc.subject.ysokorkea-asteen koulutus
dc.subject.ysoanalyysi
dc.subject.ysobig data
dc.subject.ysotietojärjestelmät
dc.subject.ysotiedonlouhinta
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot