University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

”Joskus mää oon tosi aktiivinen ja joskus mää en melkein liikahdakaan” : diskurssianalyysi lähihoitajaopiskelijoiden liikkumiseen liittyvästä puheesta

Thumbnail
View/Open
834.8 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Salonvaara, Henna
Date
2019
Discipline
TerveyskasvatusHealth Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Liikkumisen määrän on havaittu laskevan nuoruudessa ja erityisesti ammatillisissa oppilaitoksissa opiskelevat nuoret eivät liiku terveytensä kannalta riittävästi. Ammattiin opiskelevien vähäinen liikkuminen onkin herättänyt huolta nuorten työelämävalmiuksista. Nuorten liikkumista tukevia ja siihen kannustavia, sekä sitä rajoittavia tekijöitä tutkittaessa havaittiin erityisesti sosiaalisen ulottuvuuden ja liikkumisen subjektiivisten merkitysten korostuminen. Nuorten liikkumisen ollessa moninaista ja muuttuvaa, olisikin tärkeää ymmärtää liikkumiseen liittyviä valintoja nuoren omasta näkökulmasta käsin. Tämän gradututkielman tarkoituksena oli kuvata nuorten lähihoitajaopiskelijoiden puheessa rakentuvia liikkumisen puhetapoja, sekä tunnistaa näihin puhetapoihin kiinnittyviä positioita. Aineistona toimi ryhmähaastattelu, joka kerättiin erään ammatillisen oppilaitoksen lähihoitajaopiskelijoiden ryhmässä (N=7). Tutkimuksen ammatillinen oppilaitos oli toiminut syksystä 2017 liikkuva opiskelu -hankkeen pilottioppilaitoksena ja lähihoitajaopiskelijoiden ryhmälle oli toteutettu sen puitteissa liikkumisen lisäämisen interventio. Ryhmäkeskustelu litteroitiin ja se analysoitiin diskurssianalyysillä. Aineistolähtöisen analyysin tuloksena rakennettiin viisi eri puhetapaa: liikkuminen ongelmanratkaisukeinona, liikkuminen hyvinvoinnin tavoitteluna ja tukikanavana, liikkuminen olosuhteiden sanelemana, liikkuminen omana valintana ja liikkuminen kielteisenä asiana. Lisäksi analyysin tuloksena syntyi yhdeksän eri positiota, jotka rakentuivat lähihoitajaopiskelijoiden puhuessa itsestään liikkujina. Liikkuja-minää kuvattiin ennen kaikkea aktiivisena valintoja tekevänä omaan liikkumiseensa vaikuttajana. Muita positioita olivat muutostarpeen tunnistaja, helppouden tavoittelija, hyvän olon tavoittelija, itsensä ylittäjä, ryhmään kuuluja, liikkumisen toissijaiseksi asettaja, päätöksenteon ulkoistaja ja osallisuuden tavoittelija. Liikkumiseen liittyvä puhe oli moninaista, mutta siitä nousi voimakkaimmin esille yksilön oikeuksien, itsensä toteuttamisen ja vapauden korostuminen. Tutkielman pohjalta voidaan ehdottaa: (1) joustavampien liikkumisen vaihtoehtojen lisäämistä koulu- ja vapaa-ajan liikkumiseen ja (2) nuorten liikkumisen lisäämisen interventioissa tulisi ottaa nuoret mukaan oman liikkumisensa suunnitteluun ja pyrkiä vahvistamaan erityisesti onnistumisen kokemuksia sekä ilon ja ryhmään kuuluvuuden tunteita. Nuorten liikkumiseen liittyvän puheen tutkiminen on tärkeää, jotta pystytään ymmärtämään nuorten vähäistä liikkumista heidän omasta näkökulmastaan. Tämän gradun tuloksia voidaan hyödyntää nuorten liikkumiseen liittyvässä keskustelussa ja sen edistämiseen tähtäävässä toiminnassa. ...
Keywords
liikkuminen nuoret ammatilliset oppilaitokset liikunta opiskelijat
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201906133178

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24525]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Maahanmuuttajaopiskelijoiden ohjaustarpeet ammatillisessa peruskoulutuksessa : kehittämishanke maahanmuuttajataustaisten lähihoitajaopiskelijoiden opinto-ohjauksesta : Anne Venemies 

    Venemies, Anne (Jyväskylän yliopisto, Opettajankoulutuslaitos, 2007)
  • Liikuttaako liikkuva opiskelu? : Liikkuva koulu -toiminta ammatillisessa oppilaitoksessa 

    Kumpulainen, Ella (2018)
    Tutkimukset ovat osoittaneet, että nuorten fyysinen aktiivisuus on vähentynyt ja sitä kautta nuorten yleinen fyysinen toimintakunto on heikentynyt. Ylipäätään istuva elämäntyyli vapaa-ajalla on lisääntynyt, mikä voi olla ...
  • Neuvonantaminen terveydenhoitajien toteuttamissa terveystarkastuksissa ammatillisissa oppilaitoksissa 

    Taipale, Arja (2018)
    Arja Taipale (2018). Neuvonantaminen terveydenhoitajien toteuttamissa terveystarkastuksissa ammatillisissa oppilaitoksissa. Terveystieteiden tiedekunta, Jyväskylän yliopisto, terveyskasvatuksen pro gradu -tutkielma, 83 s., ...
  • Suomalaisten nuorten fyysinen aktiivisuus ja nukkumistottumukset 

    Kyyrä, Anni (2015)
    TIIVISTELMÄ Kyyrä Anni (2015). Suomalaisten nuorten fyysinen aktiivisuus ja nukkumistottumukset. Lii-kuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto, liikuntapedagogiikan pro gradu –tutkielma, 76s. Tutkimuksen tarkoituksena ...
  • Acceptability, reach and implementation of a training to enhance teachers’ skills in physical activity promotion 

    Renko, Elina; Knittle, Keegan; Palsola, Minttu; Lintunen, Taru; Hankonen, Nelli (BioMed Central, 2020)
    Background To achieve real-world impacts, behavior change interventions need to be scaled up and broadly implemented. Implementation is challenging however, and the factors influencing successful implementation are not ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre