Show simple item record

dc.contributor.advisorPalonen, Teija
dc.contributor.authorTerimaa, Tarmo
dc.date.accessioned2019-06-10T06:46:22Z
dc.date.available2019-06-10T06:46:22Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64441
dc.description.abstractNykyaikaisilta ohjelmistoilta vaaditaan niiden teknisten ominaisuuksien lisäksi saumatonta käyttäjäkokemusta. Käyttäjäkokemuksella tarkoitetaan subjektiivista, dynaamista ja kontekstista riippuvaista kokemusta, joka tuotteen tai palvelun käytöstä aiheutuu sen käyttäjälle. Käyttäjälähtöisellä suunnittelulla viitataan prosessiin, jolla pyritään saavuttamaan haluttu käyttäjäkokemus. Laadukkaan käyttäjäkokemuksen lisäksi ohjelmistokehityksessä täytyy huomioida myös tekniset ja taloudelliset haasteet, joita nopeasti muuttuva toimintaympäristö vahvistaa. Ketterät ohjelmistokehitysmenetelmät kehitettiin vastaamaan näihin haasteisiin. Ketterät menetelmät korostavat ihmisten välistä vuorovaikutusta, asiakasyhteistyötä sekä joustavuutta ja usein ajatellaan, että ketteriä menetelmiä käytettäessä saadaan aikaan myös käyttäjän kannalta laadukkaita ohjelmistoja. Käytännössä on kuitenkin todettu, että näin ei aina ole. Tämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella sitä, kuinka hyvin ketterä kehitys ottaa huomioon käyttäjäkokemuksen suunnittelun, mitä haasteita käyttäjälähtöisen suunnittelun yhdistämisessä ketteriin menetelmiin liittyy ja miten näitä haasteita on pyritty ratkaisemaan. Ketteristä menetelmistä tarkastelun kohteena on erityisesti Scrum, mutta ketteriä menetelmiä käsitellään enimmäkseen yleisellä tasolla niiden taustalla vaikuttavien arvojen kautta. Tutkielmassa tarkastellusta kirjallisuudesta löydetyt haasteet voidaan pitkälti liittää ketteriin arvoihin, jotka eivät tue riittävästi käyttäjälähtöisyyttä. Käyttäjälähtöisten menetelmien hitaus ja muodollisuus aiheuttavat myös haasteita niiden sovittamiselle nopeisiin ja epämuodollisiin ketteriin prosesseihin. Käytännössä myös ympäristö vaikuttaa siihen, miten käyttäjäkokemus otetaan huomioon ketterissä kehitysprojekteissa: organisaatio voi tukea tai haitata käyttäjäkokemuksen suunnittelua ketterissä kehitysprojekteissa. Ehdotettuja ratkaisuja olivat käyttäjälähtöisyyttä tukevat lisäykset ketteriin arvoihin, nopeat ja epämuodolliset käyttäjälähtöisen suunnittelun menetelmät sekä suunnittelijoiden ja kehittäjien välisen yhteistyön helpottaminen organisaatioissa.fi
dc.format.extent31
dc.language.isofi
dc.titleKäyttäjäkokemuksen suunnittelu ketterässä ohjelmistokehityksessä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201906103081
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineTietojärjestelmätiedefi
dc.contributor.oppiaineInformation Systems Scienceen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi601
dc.subject.ysoohjelmistokehitys
dc.subject.ysoketterät menetelmät
dc.subject.ysokäyttäjäkokemus
dc.subject.ysokäytettävyys
dc.subject.ysokäyttäjälähtöisyys
dc.subject.ysokäyttäjäkeskeinen suunnittelu


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record