Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorMustola, Marleena
dc.contributor.authorLantela, Mila
dc.date.accessioned2019-06-05T12:37:53Z
dc.date.available2019-06-05T12:37:53Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64379
dc.description.abstractLastenkirjallisuus heijastelee aina elettyä aikaa, joten käsitys vammaisuudesta sekä vammaisuuteen suhtautuminen yhteiskunnassa vaikuttaa myös aikansa tuotettuun lastenkirjallisuuteen. Koska lapset ovat herkkiä ottamaan vaikutteita heitä ympäröivistä kulttuurituotteista, kuten juuri kirjoista, ei ole yhdentekevää, millaista vammaiskuvaa kirjat lapsille välittävät. Tässä tutkielmassa tarkasteltiin, miten vammaisuutta esitetään kuudessa 2000-luvulla julkaistussa lasten kuvakirjassa. Sekä tekstin että kuvien analysoinnissa käytettiin laadullista sisällönanalyysiä. Aineistosta muodostettiin kaksi pääteemaa, sen perusteella, millaisesta näkökulmasta vammaisuuden ilmiötä pääosin esitettiin kirjassa, ja kuvakirjat luokiteltiin näiden teemojen alle. Teemat olivat: 1. vammaisuus luonnollisena ja hyväksyttynä asiana ja 2. vammaisuus ongelmana, josta on pyrittävä eroon. Teemat näyttäytyivät kirjoissa osin päällekkäisinä. Vammaisuus näyttäytyi kirjoissa etenkin fyysisenä ominaisuutena, sillä vain yhdessä kirjassa kuudesta vammaisuuden ilmenemismuoto oli psyykkinen. Hyväksyvät ja ymmärtävät vammaisuutta kuvaukset painottuivat aineistossa. Myös niissä kirjoissa, joissa vammaisuus koettiin aluksi ongelmana, suhtautuminen vammaisuutta kohtaan muuttui positiivisemmaksi loppuratkaisuun mennessä. Osassa kirjoista vammaisuus oli selkeästi kirjan kantava pääteema, jolloin aihetta käsiteltiin koko tarinan ajan. Sen sijaan yhdessä kirjassa vammaisuuteen ei viitattu tekstin tasolla lainkaan ja kuvituksissakin vammaisuus näkyi vain yhdessä kuvassa. Tällöin vammaisuutta ei esitetty kirjan tarinan kannalta merkityksellisenä asiana, vaan haluttiin korostaa vammaisen hahmon samanlaisuutta suhteessa vammattomiin yksilöihin. Useimmissa tutkielmani kirjoissa vammaisuus esitettiin hyväksyttynä ja luonnollisena asiana. Yksi syy tähän on todennäköisesti se, että kirjat oli kirjoitettu 2000-luvulla, minkä vuoksi niiden vammaiskuva heijastelee myös yhteiskunnan aiempaa positiivisempaa suhtautumista vammaisuuteen. Lastenkirjojen kautta lapsi saa tärkeän mahdollisuuden tutustua vammaisuuden ilmiöön ja oppia ihmisten moninaisuudesta.fi
dc.format.extent82
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherlasten kuvakirjat
dc.titleHyväksytty vai ongelmallinen? : vammaisuuden kuvauksia 2000-luvulla julkaistuissa lasten kuvakirjoissa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201906052996
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi104
dc.subject.ysovammaisuus
dc.subject.ysovammaiset
dc.subject.ysolastenkirjallisuus
dc.subject.ysokuvakirjat
dc.subject.ysopoikkeavuus
dc.subject.ysovammaistutkimus
dc.subject.ysovammaisten asema
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot