Show simple item record

dc.contributor.advisorUskali, Turo
dc.contributor.authorKuivalahti, Laura
dc.date.accessioned2019-06-05T12:10:53Z
dc.date.available2019-06-05T12:10:53Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64372
dc.description.abstractSamaan aikaan kun journalismi on käynyt läpi digitalisoitumisen käynnistämää murrosta, kirja-ala on painiskellut omien haasteidensa parissa. Laskenut kirjamyynti on luonut kirjailijoille paineita osallistua teostensa markkinointiin. Tutkimuksessa selvitetään, minkälaisia kirjailijakuvia Helsingin Sanomien kulttuuriosaston kansijutuissa luodaan ja mitä feature-kirjoittamisen keinoja kirjoituksissa käytetään. Lisäksi tarkastellaan, minkälaiset kirjailijat ja kirjat nousevat kulttuurisivujen kansiaiheiksi. Tutkimuksen teoriaosion ensimmäisessä osassa perehdytään kulttuurijournalismin historiaan ja käsitteisiin, toisessa osiossa kirjailijakuviin. Aineisto koostuu 101 Helsingin Sanomissa julkaistusta artikkelista sekä kulttuuriosaston esimiehen Hanna Mahlamäen haastattelusta. Tutkielmassa käytetty metodi on teoriaohjaava laadullinen sisällönanalyysi, mutta lehtiartikkeleita tarkastellaan myös määrällisesti sisällön erittelyn avulla. Kirjailijalle annetaan useimmiten asiantuntijan rooli, mutta asiantuntijuuden perustaa ei aina avata lukijalle. Myös esitaistelija ja heikompien puolestapuhuja on yleinen kirjailijakuva. Kirjailijan ajatellaan havainnoivan ja kommentoivan maailmaa erityisen tarkasti. Artikkeleissa elää jonkin verran kaikuja myyttisistä kirjailijakuvista, mutta suurimmaksi osaksi artikkeleissa pyritään muistuttamaan kirjailijoiden arkisista ja inhimillisistä puolista. Hieman yli puolet kansijuttuihin nostetuista kirjailijoista on naisia ja suuri osa suomalaisia. Yleisimmin kanteen nousee aikuisille suunnattu nykykirjallisuus, tietokirjat ja elämäkerrat. Novellit ja muut pienen yleisön lajit näkyvät kansijutuissa harvoin tai eivät ollenkaan. Haastattelu on yleisin juttutyyppi kirjallisuusaiheisissa kansijutuissa.fi
dc.format.extent126
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.title”Suomalaiselle lukevalle yleisöllehän niitä juttuja tehdään” : kirjailijakuvan rakentaminen Helsingin Sanomien kulttuurisivujen kansiartikkeleissa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201906052986
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineJournalistiikkafi
dc.contributor.oppiaineJournalismen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi3133
dc.subject.ysokirjailijakuva
dc.subject.ysokirjailijat
dc.subject.ysojournalismi
dc.subject.ysokulttuurijournalismi
dc.subject.ysokulttuuriosastot
dc.subject.ysokirjallisuuskritiikki
dc.subject.ysotoimittajat
dc.subject.ysokirjailijuus
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record