Show simple item record

dc.contributor.advisorPirttimaa, Raija
dc.contributor.authorKähkönen, Henna
dc.date.accessioned2019-06-05T11:57:54Z
dc.date.available2019-06-05T11:57:54Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64371
dc.description.abstractTutkimuksessa tarkastellaan valmistuvien erityisopettajaksi opiskelevien ammatti-identiteettiä, erityisopettajankoulutukseen hakeutumisen syitä ja miten ammatti-identiteetin arvioidaan kehittyneen opintojen aikana. Ammatti-identiteetin käsite on laaja, joten se jaettiin kolmeen osa-alueeseen. Pääkäsitteet, joiden pohjalta tarkastelu tehdään ovat motiivit, uskomukset sekä eettiset ja moraaliset arvot. Tutkimukseen osallistui 22 valmistuvaa kasvatustieteen maisterivaiheen opiskelijaa, joiden pääaine oli erityispedagogiikka. Aineisto kerättiin kyselylomakkeella ja analysoitiin temaattisella analyysillä. Erityispedagogiikankoulutukseen hakeutumisesta muodostui teema opintoihin liittyvät tekijät. Erityisopettajaksi valmistuvien tämän hetkistä ammatti-identiteettiä kuvasi motiiveista yhtenä teemana työn monipuolisuus ja vapaus. Heidän ammatti-identiteettiään koskevista uskomuksista näyttäytyi laajana teemana pedagogiset kyvyt. Erityisopettajaksi opiskelevien eettisistä ja moraalisista arvoista korostui teema opettajan status. Valmistuvien erityisopettajaksi opiskelevien näkemykset erityisopettajan työnkuvasta ja roolista olivat kehittyneet opintojen aikana. Valmistuvien erityisopettajaksi opiskelevien ammatti-identiteetti ei ollut yhtenäinen. Tämä näyttäytyi erityisesti eriävinä näkemyksinä eettisten ja moraalisten arvojen osalta.fi
dc.format.extent84
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.othererityispedagogiikan opinnot
dc.subject.othererityisopettajuus
dc.subject.othereettiset ja moraaliset arvot
dc.titleValmistuvien erityisopettajaksi opiskelevien ammatti-identiteetti
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201906052985
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysoarvot
dc.subject.ysouskomukset
dc.subject.ysomotiivit (vaikuttimet)
dc.subject.ysoerityisopettajat
dc.subject.ysoerityispedagogiikka
dc.subject.ysoammatti-identiteetti
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record