Show simple item record

dc.contributor.advisorRaittila, Raija
dc.contributor.authorSairanen, Kaisa
dc.contributor.authorMörsky, Emmi
dc.date.accessioned2019-06-05T11:04:09Z
dc.date.available2019-06-05T11:04:09Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64358
dc.description.abstractSuomessa Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden (Vasun) käyttöönotto (2016) on suhteellisen tuore asia, josta ei ole tehty vielä juurikaan tutkimusta. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten varhaiskasvattajat suhtautuvat Vasun käyttöönottoon sekä onko suhtautumistavoissa eroja taustatekijöiden suhteen. Lisäksi tarkasteltiin ovatko varhaiskasvattajien suhtautumistavat Vasun käyttöönottoa kohtaan yhteydessä käyttöönottoa kohtaan koettuun myönteiseen suhtautumiseen tai velvoittavuuden kielteiseen suhtautumiseen. Tutkimusaineisto kerättiin Facebookissa julkaistulla kyselyllä tammi-helmikuun 2019 aikana ja aineisto koostui 129 varhaiskasvatuksen työntekijän vastauksista. Aineisto analysoitiin määrällisin menetelmin käyttäen keskiarvoja ja -hajontoja, t-testiä, yksisuuntaista varianssianalyysiä sekä lineaarista regressio-analyysiä. Tuloksista ilmeni, että varhaiskasvattajat suhtautuivat Vasun käyttöönottoon myönteisesti, mikä havaittiin suhtautumistapoja kuvaavien keskiarvo- muuttujien keskiarvoista. Suhtautumistavat erosivat tilastollisesti merkitsevästi toisistaan työskentelysektorin, Vasuun perehdytyksen, koulutuksen sekä iän suhteen. Kaikki suhtautumistavat olivat tilastollisesti merkitsevästi yhteydessä myönteiseen suhtautumiseen sekä velvoittavuuden kielteiseen suhtautumiseen. Jatkossa tutkimuksen ilmiön tarkastelua voisi syventää tutkimalla sitä laajemmalla otoskoolla, jolloin saataisiin monipuolisempi kuvaus suhtautumisesta sekä yksityiskohtaisempia eroja esimerkiksi iän, koulutuksen ja asuinmaakuntien suhteen.fi
dc.format.extent51
dc.language.isofi
dc.subject.otherVarhaiskasvatussuunnitelman perusteet (2016)
dc.subject.othervarhaiskasvattajat
dc.subject.othersuhtautuminen
dc.titleVarhaiskasvattajien suhtautuminen Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden (2016) käyttöönottoon
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201906052974
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi104
dc.subject.ysovarhaiskasvatussuunnitelmat
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysokäyttöönotto
dc.subject.ysoopetussuunnitelmat


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record