Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorAbrahamsson, Pekka
dc.contributor.authorKoski, Timo
dc.date.accessioned2019-06-05T08:36:06Z
dc.date.available2019-06-05T08:36:06Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64353
dc.description.abstractIlmaisia mobiilipelejä tulee päivittäin valtavasti lisää suurimpiin markkina-paikkoihin. Kilpailu käyttäjistä on kovaa, sillä pelien on pidettävä kiinni käyttäjistään, jotka voivat helposti vaihtaa pelistä toiseen. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on syventää ymmärrystä pelaajapysyvyydestä ja erityisesti siitä, millaisia keinoja pelinkehittäjillä on pelin sisäisillä mekaniikoilla saada pelaajat palaamaan peliin useana päivänä. Vastauksia käyttäjäpysyvyyden tärkeyteen ja ominaisuuksiin sekä ilmaisten mobiilipelien menestystekijöihin tutkittiin kirjallisuuskatsauksen, haastatteluiden, menestyneiden pelien analyysin ja tapaustutkimuksen keinoin. Haastateltavina oli julkaisijoita, joilla on paljon dataa peleistä ja pelaajista. Menestyneiden mobiilipelien analyysillä peleistä löydettiin mekaniikkoja, jotka sopivat eri pelaajatyypeille. Tapaustutkimuksen kohteena oli ilmainen mobiilipeli Zombiefall, joka julkaistiin tutkimuksen aikana kuusi kertaa. Jokaisella kerralla peliin oli tehty pieniä muutoksia. Julkaisuista saatu data osoitti muutosten nostaneen pelin käyttäjäpysyvyyttä, mutta ei paljoa. Tutkimusmateriaalista muodostettiin kahdeksan empiiristä päätelmää. Tutkimuksen tuloksena oli, että pelaajapysyvyys on tärkeää pelin menestykselle. Pelialalla ei ole yhtenäistä näkemystä siitä, milloin pelaajapysyvyys on riittävän hyvä julkaisuun. Pelissä edistyminen on tärkeää pelaajapysyvyydelle ja edistyminen voi tapahtua monella tapaa. Menestyneet ilmaiset mobiilipelit pakottavat pelaajan odottamaan, ennen kuin pelaaja voi jatkaa pelaamista tai saa palkintoja. Lisäksi menestyneet ilmaiset mobiilipelit ottavat kaikki pelaajatyypit huomioon. Mekaniikkoja pelaajapysyvyyden nostamiseksi on monia, ja mekaniikat voidaan jakaa kolmeen kategoriaan. Havaintojen perusteella pelaajapysyvyyden nostaminen on vaikeaa.fi
dc.description.abstractThe number of free-to-play mobile games in the biggest marketplaces increases rapidly every day. The competition is fierce as games need to hold on tight to their users which can easily switch from one game to another. The purpose of this research is to deepen the understanding of retention in mobile games. This study specifically focuses on what means the game developers have to keep players returning to the game for multiple days. Answers to the properties of retention, its importance, and success factors of free-to-play mobile games were researched with a literature review, interviews, an analysis of successful mobile games, and with a case study. Publishers were interviewed as they have a lot of data at their use and the analysis of successful mobile games found mechanics that fit different player types. The case study focused on a free-to-play mobile game called Zombiefall which was released six times during this research. Every time it was improved slightly. The data from the releases shows that the changes made did raise the retention but not by much. From the material eight primary empirical conclusions (PEC) were formed. As a result for the study it was shown that retention is vital for the games success and that there is no industry wide retention threshold for releasing a game. It is important for games to have good progression mechanics, which there can be multiple of. Successful mobile free-to-play games make the player wait a while before the player can resume playing and gain rewards. The analysed games also have mechanics for all player types. There are many mechanics to raise retention and they can be categorized into three groups. Increasing retention was found to be hard.en
dc.format.extent115
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoen
dc.subject.otherretention
dc.subject.othermobile
dc.subject.otherfree-to-play
dc.subject.othercore loop
dc.subject.othercore mechanic
dc.titleRetention in free-to-play mobile games : a case study
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201906052965
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineTietojärjestelmätiedefi
dc.contributor.oppiaineInformation Systems Scienceen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi601
dc.subject.ysopelisuunnittelu
dc.subject.ysopelit
dc.subject.ysomobiilipelit
dc.subject.ysogame design
dc.subject.ysogames
dc.subject.ysomobile games
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot