Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorMäntylä, Katja
dc.contributor.authorKivikangas, Riina
dc.date.accessioned2019-06-04T09:40:52Z
dc.date.available2019-06-04T09:40:52Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64317
dc.description.abstractVieraan kielen oppija kohtaa usein äänteitä, jotka eivät sisälly äidinkielen inventaarioon, ja joiden havainnointi saattaa tästä syystä olla vaikeaa. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten edistyneet suomalaiset oppijat havaitsevat englannin kielen vokaaleja. Lisäksi tutkimus pyrki selvittämään onko konsonanttikontekstilla vaikutusta vokaalien havainnointiin ja esiintyykö oppijoiden havainnoinnissa vokaalien periferaalisuudesta johtuvia direktionaalisia epäsymmetrioita. Tutkimukseen osallistui kaksikymmentä englantia yliopistossa opiskelevaa oppijaa. Tutkimus koostui kolmesta kuuntelutestistä, jotka selvittivät kuuden englannin kielen vokaalin identifikaatiota, assimilaatiota ja diskriminaatiota. Konsonanttikontekstin vaikutuksen selvittämiseksi vokaalit esitettiin sekä bilabiaalisessa että alveolaarisessa kontekstissa, ja direktionaalisten epäsymmetrioiden selvittämiseksi vokaaliparit esitettiin kummassakin suunnassa. Suomalaiset opiskelijat identifioivat ja diskriminoivat englannin vokaaleja yleisesti ottaen korkealla tarkkuudella ja assimiloivat ne samoihin suomen kielen vokaaleihin. /ʌ/ oli jokaisessa kuuntelukokeessa hankalin vokaali. Konsonanttikontekstin vaikutus ei saavuttanut tilastollista merkittävyyttä suurimmassa osassa, mikä tukee aiempia tuloksia edistyneiden oppijoiden havainnoinnista. Havainnoinnista löytyneet direktionaaliset epäsymmetriat eivät kaikissa tapauksissa välttämättä selity periferaalisuuden avulla. Tutkimuksen tulokset osoittavat havainnoinnin eri osa-alueiden olevan läheisessä yhteydessä. Niitä voidaan hyödyntää esimerkiksi ääntämisen opettamisessa keskittymällä suomalaisille oppijoille vaikeisiin vokaaleihin ja opettamalla helposti toisiinsa sekoitettavia äänteitä yhdessä.fi
dc.format.extent73
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoen
dc.subject.othernon-native language
dc.subject.otherperception
dc.titlePerception of English vowels by advanced Finnish learners
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201906042925
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysofonologia
dc.subject.ysofonetiikka
dc.subject.ysovokaalit
dc.subject.ysophonology
dc.subject.ysophonetics
dc.subject.ysovowels
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot