Lukusujuvuus ja kirjoittaminen kohonneen lukivaikeusriskin oppilailla 1. ja 2. luokilla kaksoisvaikeushypoteesin näkökulmasta
Abstract
Tässä pitkittäistutkimuksessa tarkasteltiin kaksoisvaikeushypoteesin (double-deficit
hypothesis, Wolf, & Bowers, 1999) näkökulmasta lukusujuvuuden ja kirjoittamisen kehittymistä 1. keväästä ja 2. luokan kevääseen (N = 181). Lisäksi tutkittiin
hiljaisen lukemisen sujuvuutta 2. luokan keväällä. Tutkittavat olivat oppilaita,
joilla oli kohonnut riski lukivaikeuksien kehittymiselle. Tutkimuksen tarkoitus
oli kartuttaa pitkittäistutkimusasetelmalla tehtyjen tutkimusten tuottamaa tietoa
kaksoisvaikeushypoteesista lukivaikeuksien selittäjänä. Fonologista tietoisuutta
ja nopeaa nimeämistä arvioitiin 1. luokan talvella. Lukusujuvuutta ja kirjoittamista arvioitiin 1. ja 2. luokan keväällä. Tutkimus toteutettiin osana DYSGEBRAhanketta.
Tutkimusaineistosta havaittiin neljä kaksoisvaikeushypoteesin mukaista ryhmää: fonologian vaikeus (FON, n = 34), nimeämisen vaikeus (NIM, n = 37), kaksoisvaikeus (KV, n = 20) ja ei pulmia kummassakaan (EP, n = 90). Tutkimustulokset tukivat pääsääntöisesti kaksoisvaikeushypoteesia. Tutkittaessa ryhmien
välistä kehitystä lukusujuvuuden osalta, KV-ryhmä suoriutui heikommin kuin
EP- ja NIM-ryhmä. Lisäksi EP-ryhmä menestyi paremmin kuin muut kolme ryhmää. Kirjoittamisen osalta EP- ja NIM-ryhmät suoriutuivat paremmin kuin FONja KV-ryhmät. Tarkasteltaessa hiljaisen lukemisen sujuvuutta 2. luokan keväällä
KV-ryhmä suoriutui heikommin ja EP-ryhmä paremmin kuin kaikki muut ryhmät. Tutkimustulosten mukaan kaksoisvaikeushypoteesin avulla pystytään ennustamaan lukivaikeuksien kehittymistä. Tulosten pohjalta voidaan myös miettiä, että miten oppilaan taustatekijät voitaisiin huomioida paremmin tukitoimia
suunnitellessa.
Main Author
Format
Theses
Master thesis
Published
2019
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201906042912Use this for linking
Language
Finnish