"Ulkopuolisuuden olo" : tapaustutkimus peruskoulun keskeyttäneiden romaninaisten koulukokemuksista
Pikkarainen, M., Hakala, J., & Kykyri, V.-L. (2019). "Ulkopuolisuuden olo" : tapaustutkimus peruskoulun keskeyttäneiden romaninaisten koulukokemuksista. Kasvatus, 50 (2), 120-135.
Published in
KasvatusDate
2019Copyright
© Kirjoittaja, 2019.
Artikkelissa tarkastellaan kolmen peruskoulun keskeyttäneen, vapausrangaistusta suorittavan
romaninaisen kertomuksia koulukokemuksistaan. Tutkimusta varten toteutettiin jokaisen
osallistujan kanssa kertomushaastattelu, johon sisältyi kolme tapaamiskertaa. Haastattelija
kirjoitti kertomusluonnokset, joiden sisällöistä keskusteltiin osallistujien kanssa.
Kertomuksista etsittiin haastateltavien nimeämiä koulun keskeyttämisen syitä sekä näiden
tekijöiden yhteisvaikutuksia intersektionaalisuuden näkökulmasta. Lisäksi tarkasteltiin
yhteenkuuluvuuden kokemuksia sekä tapoja, joilla osallistujat asemoivat itseään koululaisina.
Koulun keskeytymisen osasyiksi osallistujat nimesivät muiden muassa syrjivän kohtelun,
yksin jäämisen koulun vertaisryhmässä ja omien vanhempien puutteellisen tuen
koulunkäynnille. Osallistujat asemoivat itsensä koululaisina ulkopuolisiksi, mutta samalla
kouluyhteisön hyväksyntää ja yhteenkuuluvuutta tavoitteleviksi. Koulun oppilaana olemiseen
liittyi tasapainoilua aktiivisen osallisuuden ja ulkopuolisuuden kokemuksen välillä.
...

