"Ulkopuolisuuden olo" : tapaustutkimus peruskoulun keskeyttäneiden romaninaisten koulukokemuksista
Abstract
Artikkelissa tarkastellaan kolmen peruskoulun keskeyttäneen, vapausrangaistusta suorittavan
romaninaisen kertomuksia koulukokemuksistaan. Tutkimusta varten toteutettiin jokaisen
osallistujan kanssa kertomushaastattelu, johon sisältyi kolme tapaamiskertaa. Haastattelija
kirjoitti kertomusluonnokset, joiden sisällöistä keskusteltiin osallistujien kanssa.
Kertomuksista etsittiin haastateltavien nimeämiä koulun keskeyttämisen syitä sekä näiden
tekijöiden yhteisvaikutuksia intersektionaalisuuden näkökulmasta. Lisäksi tarkasteltiin
yhteenkuuluvuuden kokemuksia sekä tapoja, joilla osallistujat asemoivat itseään koululaisina.
Koulun keskeytymisen osasyiksi osallistujat nimesivät muiden muassa syrjivän kohtelun,
yksin jäämisen koulun vertaisryhmässä ja omien vanhempien puutteellisen tuen
koulunkäynnille. Osallistujat asemoivat itsensä koululaisina ulkopuolisiksi, mutta samalla
kouluyhteisön hyväksyntää ja yhteenkuuluvuutta tavoitteleviksi. Koulun oppilaana olemiseen
liittyi tasapainoilua aktiivisen osallisuuden ja ulkopuolisuuden kokemuksen välillä.
Main Authors
Format
Articles
Research article
Published
2019
Series
Subjects
Publication in research information system
Publisher
Suomen Kasvatustieteellinen Seura ry ; Koulutuksen tutkimuslaitos
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201905272804Käytä tätä linkitykseen.
Review status
Peer reviewed
ISSN
0022-927X
Language
Finnish
Published in
Kasvatus
Citation
- Pikkarainen, M., Hakala, J., & Kykyri, V.-L. (2019). "Ulkopuolisuuden olo" : tapaustutkimus peruskoulun keskeyttäneiden romaninaisten koulukokemuksista. Kasvatus, 50(2), 120-135.
Copyright© Kirjoittaja, 2019.