"Ulkopuolisuuden olo" : tapaustutkimus peruskoulun keskeyttäneiden romaninaisten koulukokemuksista
Pikkarainen, M., Hakala, J., & Kykyri, V.-L. (2019). "Ulkopuolisuuden olo" : tapaustutkimus peruskoulun keskeyttäneiden romaninaisten koulukokemuksista. Kasvatus, 50(2), 120-135.
Published in
KasvatusDate
2019Copyright
© Kirjoittaja, 2019.
Artikkelissa tarkastellaan kolmen peruskoulun keskeyttäneen, vapausrangaistusta suorittavan
romaninaisen kertomuksia koulukokemuksistaan. Tutkimusta varten toteutettiin jokaisen
osallistujan kanssa kertomushaastattelu, johon sisältyi kolme tapaamiskertaa. Haastattelija
kirjoitti kertomusluonnokset, joiden sisällöistä keskusteltiin osallistujien kanssa.
Kertomuksista etsittiin haastateltavien nimeämiä koulun keskeyttämisen syitä sekä näiden
tekijöiden yhteisvaikutuksia intersektionaalisuuden näkökulmasta. Lisäksi tarkasteltiin
yhteenkuuluvuuden kokemuksia sekä tapoja, joilla osallistujat asemoivat itseään koululaisina.
Koulun keskeytymisen osasyiksi osallistujat nimesivät muiden muassa syrjivän kohtelun,
yksin jäämisen koulun vertaisryhmässä ja omien vanhempien puutteellisen tuen
koulunkäynnille. Osallistujat asemoivat itsensä koululaisina ulkopuolisiksi, mutta samalla
kouluyhteisön hyväksyntää ja yhteenkuuluvuutta tavoitteleviksi. Koulun oppilaana olemiseen
liittyi tasapainoilua aktiivisen osallisuuden ja ulkopuolisuuden kokemuksen välillä.
...
Publisher
Suomen Kasvatustieteellinen Seura ry ; Koulutuksen tutkimuslaitosISSN Search the Publication Forum
0022-927XKeywords
Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/30727360
Metadata
Show full item recordCollections
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Prejudice and need for relatedness expressed in the narratives of Finnish Roma early school leavers : A multi-case study
Pikkarainen, Merja T.; Kykyri, Virpi-Liisa (Springer, 2023)School discontinuation in Finland is more common among the Finnish Roma than among the population as a whole. We lack knowledge of the perspective of those of the Roma, representing a minority inside a minority, who have ... -
Oikea oikein - vasen väärin : tapaustutkimus vasenkätisten koulukokemuksista
Heikkinen, Kirsti (1993) -
Images of the other in Finnish primary school geography books
Tikkanen, Niina (2016)Jatkuvasti kansainvälistyvässä maailmassa, jossa kulttuurienvälisillä kohtaamisilla voi olla kauaskantoisiakin seurauksia, on tärkeää olla tietoinen taustalla vaikuttavista asenteista. Tässä tutkielmassa kartoitetaan kuvaa, ... -
The role of psychological inflexibility in adolescent satisfaction with the educational track and school dropout intentions
Liinamaa, Sara; Taulavuori, Mira-Sofia; Lappalainen, Päivi; Puolakanaho, Anne; Lappalainen, Raimo; Kiuru, Noona (Elsevier, 2022)This study aimed to obtain novel understanding of the associations between psychological inflexibility and adolescents' engagement with upper secondary studies. The participants were 885 Finnish adolescents (mean age 15.74 ... -
Symptoms of psychological ill-being and school dropout intentions among upper secondary education students : a person-centered approach
Parviainen, Milja; Aunola, Kaisa; Torppa, Minna; Poikkeus, Anna-Maija; Vasalampi, Kati (Elsevier, 2020)A person-centered approach was used to identify the profiles of symptoms of psychological ill-being among Finnish upper secondary education students (N = 2889); to examine whether gender and educational track (i.e., academic ...