Gravitaatiosimulaatiot
Tässä tutkielmassa tarkastellaan gravitaatiosimulaatioita, simulaatioiden tehokkuutta ja algoritmeja, joilla simulaatioita voidaan nopeuttaa. Gravitaatiosimulaatioiden suurin ongelma on laskennallinen vaativuus. Suoraan N kappaleen välisiä vuorovaikutuksia laskemalla laskennallinen vaativuus on luokkaa O(N^2). On selvää, että tämä on ongelma suurilla kappalemäärillä. Erilaiset algoritmit, kuten Barnes-Hut puualgoritmi, voivat vähentää aikavaativuutta tuntuvasti. Parhaimmillaan voidaan saavuttaa nopealla moninapamenetelmällä aikavaativuus O(N). Simulaatioita voidaan lisäksi nopeuttaa hyödyntämällä rinnakkaislaskentaa. Tähän soveltuu esimerkiksi Barnes–Hut-algoritmi hyvin. In this paper we will look at gravitational simulations, effectiveness of simulations and algorithms that can be used to accelerate simulations. The biggest problem gravitational simulations have is algorithmic complexity. Calculating interactions directly has the algorithmic complexity of O(N^2). It is clear that this becomes a real problem with large numbers of particles in simulation. Different algorithms such as the Barnes-Hut tree algorithm can reduce algorithmic complexity a lot. At best algorithmic complexity of O(N) can be achieved with Fast Multipole Method. In addition, to achieve speed it is very important to make use of parallel computing. Barnes–Hut-algorithm is well suited for parallel computing.
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5358]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Reitinhakualgoritmien käyttö videopeleissä
Keränen, Emil (2018)Reitinhaku on sekä videopeleissä että tekoälyn ja robotiikan puolella hyvin tuttu ongelma. Sen tutkimiseen on käytetty viime vuosina paljon resursseja lisääntyneen tekoälykiinnostuksen vuoksi. Tässä tutkielmassa keskitytään ... -
Post-kvanttisalausten standardoinnin nykytilanne
Seppänen, Edvard (2024)Nykyisten salausmenetelmien turvallisuus on asetettu kyseenalaiseksi kvanttitietokoneiden kehityksen myötä. Vuonna 1994 Peter Shor kehitti algoritmin, joka kykenee murtamaan nykyiset salausmenetelmät riittävän tehokkaan ... -
Reitinhakualgoritmien vertailu videopeliympäristöissä
Pollari, Joonas (2020)Reitinhaku on prosessi, jossa etsitään reittiä maaliin erilaisissa ympäristöissä. Tässsä tutkielmassa vertaillaan keskenään erilaisia reitinhakualgoritmeja, ja arvioidaan niiden käytettävyyttä videopeliympäristöissä. ... -
Agenttien liikkuminen peleissä
Parviainen, Jussi (2019)Tutkielma käsittelee agenttien liikkumista tietokonepeleissä. Tyypillinen liikkumisen toteuttaminen tapahtuu hyödyntäen reittipisteitä sekä A*-algoritmia, mutta menettelystä syntyy ongelmia erityisesti usean agentin ... -
Klusterointialgoritmien vertailu
Nättilä, Severi (2021)Tutkielmassa tutustutaan ryhmittelyn perusteisiin, todennäköisyysmallipohjaisen sekä ei-parametrisen datan klusterointiin ja menetelmiin. Klusterointimenetelmistä käydään läpi: EM-algoritmi, k-means, k-medoids, k-modes ja ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.