Tiedonmuodostus ja tekstityö : tapaustutkimus lukion historian opetuksen tekstikäytänteistä

Abstract
Artikkelissa tarkastellaan tekstityön roolia yhden lukion historian opettajan opetuksessa. Tavoitteena on kuvata historian tekstitaitojen opetusta siirryttäessä uusien opetussuunnitelman perusteiden mukaiseen entistä taitopainotteisempaan opetukseen ja pohtia historian opettajien valmiuksia siirtymään. Tapaustutkimuksessa keskitytään opetuksen tekstimaisemaan sekä tekstitoimintaan ja sen ohjaamiseen opettajan haastattelun ja luokkahuoneaineiston perusteella. Aineistot analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla. Tulokset osoittivat, että tarkastellussa opetuksessa tekstimaisema oli monipuolinen, mutta oppikirjalla oli vahva asema. Tekstitoiminta tähtäsi useimmiten sisältötiedon omaksumiseen, ja sen ohjeistaminen oli niukkaa ja implisiittistä. Opetukseen sisältyi historian tiedonmuodostuksen tekstikäytänteitä sangen vähän. Tästä huolimatta opettajan käsitys historian tekstikäytänteistä ja niiden roolista tiedonmuodostuksessa oli vahva, ja siten hänellä oli valmiuksia taitopainotteisempaan opetukseen. Siirtymän haasteet liittyivät lähinnä tekstitoiminnan ohjaukseen.
Main Authors
Format
Articles Research article
Published
2019
Series
Subjects
Publication in research information system
Publisher
Suomen Kasvatustieteellinen Seura ry ; Koulutuksen tutkimuslaitos
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201905232757Käytä tätä linkitykseen.
Review status
Peer reviewed
ISSN
0022-927X
Language
Finnish
Published in
Kasvatus
Citation
  • Sulkunen, S., & Saario, J. (2019). Tiedonmuodostus ja tekstityö : tapaustutkimus lukion historian opetuksen tekstikäytänteistä. Kasvatus, 50(2), 149-163.
License
In CopyrightOpen Access
Copyright© Kirjoittajat, 2019

Share