Tiedonmuodostus ja tekstityö : tapaustutkimus lukion historian opetuksen tekstikäytänteistä
Abstract
Artikkelissa tarkastellaan tekstityön roolia yhden lukion historian opettajan opetuksessa.
Tavoitteena on kuvata historian tekstitaitojen opetusta siirryttäessä uusien opetussuunnitelman
perusteiden mukaiseen entistä taitopainotteisempaan opetukseen ja pohtia historian opettajien
valmiuksia siirtymään. Tapaustutkimuksessa keskitytään opetuksen tekstimaisemaan sekä
tekstitoimintaan ja sen ohjaamiseen opettajan haastattelun ja luokkahuoneaineiston
perusteella. Aineistot analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla. Tulokset osoittivat,
että tarkastellussa opetuksessa tekstimaisema oli monipuolinen, mutta oppikirjalla oli vahva
asema. Tekstitoiminta tähtäsi useimmiten sisältötiedon omaksumiseen, ja sen ohjeistaminen
oli niukkaa ja implisiittistä. Opetukseen sisältyi historian tiedonmuodostuksen
tekstikäytänteitä sangen vähän. Tästä huolimatta opettajan käsitys historian tekstikäytänteistä
ja niiden roolista tiedonmuodostuksessa oli vahva, ja siten hänellä oli valmiuksia
taitopainotteisempaan opetukseen. Siirtymän haasteet liittyivät lähinnä tekstitoiminnan
ohjaukseen.
Main Authors
Format
Articles
Research article
Published
2019
Series
Subjects
Publication in research information system
Publisher
Suomen Kasvatustieteellinen Seura ry ; Koulutuksen tutkimuslaitos
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201905232757Käytä tätä linkitykseen.
Review status
Peer reviewed
ISSN
0022-927X
Language
Finnish
Published in
Kasvatus
Citation
- Sulkunen, S., & Saario, J. (2019). Tiedonmuodostus ja tekstityö : tapaustutkimus lukion historian opetuksen tekstikäytänteistä. Kasvatus, 50(2), 149-163.
Copyright© Kirjoittajat, 2019