Ylioppilastutkinnon, tavoiteorientaatioiden ja muiden motivaatiotekijöiden yhteys luokanopettajakoulutukseen hakeneiden menestymiseen VAKAVA-valintakokeessa
Abstract
Tässä tutkimuksessa selvitettiin ylioppilastutkinnon yleisarvosanan, tavoiteorientaatioiden ja
muiden motivaatiotekijöiden yhteyttä menestymiseen valtakunnallisessa kasvatusalan
valintayhteistyöverkoston toteuttamassa opiskelijavalintakokeessa (VAKAVA).
Tutkimukseen osallistuivat Jyväskylän yliopiston luokanopettajakoulutukseen pyrkineet
hakijat vuosina 2014 ja 2015 (n = 399). Tutkimusaineisto koostui VAKAVAkoepistemääristä sekä hakijoiden itsearvioinneista, jotka liittyivät erilaisiin
tavoiteorientaatioihin (oppimis-, saavutus-, suoritus-lähestymis-, suoritus-välttämis- ja
välttämisorientaatio) sekä muihin motivaatiotekijöihin (kokemus opiskelun mielekkyydestä,
luovutusherkkyys ja epäonnistumisen pelko). Polkumallinnuksen tulokset osoittivat, että
VAKAVA-kokeessa menestyivät yhtäältä ne hakijat, jotka saivat korkeita arvosanoja
ylioppilaskokeessa ja toisaalta ne, jotka kokivat opiskelun mielekkääksi. Lisäksi hyvään
valintakoemenestykseen liittyivät halu menestyä paremmin kuin muut ja vähäinen
epäonnistumisen pelko. Tuloksilla on merkitystä opettajankoulutuksen ajankohtaisen
kehittämiskohteen eli opettajankoulutuksen opiskelijavalintojen kannalta.
Main Authors
Format
Articles
Research article
Published
2019
Series
Subjects
Publication in research information system
Publisher
Suomen Kasvatustieteellinen Seura ry ; Koulutuksen tutkimuslaitos
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201905222735Käytä tätä linkitykseen.
Review status
Peer reviewed
ISSN
0022-927X
Language
Finnish
Published in
Kasvatus
Citation
- Metsäpelto, R.-L., Viljaranta, J., Tuominen, H., Aunola, K., Poikkeus, A.-M., & Mullola, S. (2019). Ylioppilastutkinnon, tavoiteorientaatioiden ja muiden motivaatiotekijöiden yhteys luokanopettajakoulutukseen hakeneiden menestymiseen VAKAVA-valintakokeessa. Kasvatus, 50(2), 136-148.
Copyright© Kirjoittajat, 2019