Show simple item record

dc.contributor.advisorKyppö, Jorma
dc.contributor.advisorRousi, Rebekah
dc.contributor.authorLatvala, Tatu
dc.date.accessioned2019-05-22T08:59:55Z
dc.date.available2019-05-22T08:59:55Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64113
dc.description.abstractYllätyslaatikot ovat yksi uusimmista video pelien sisältämistä mikromaksukohteista. Viime aikoina on käyty paljon keskustelua yllätyslaatikoiden yhtäläisyyksistä uhkapelaamiseen. Aihe on nostanut monia huolenaiheita liittyen esimerkiksi lasten ja muiden riskialttiiden ryhmittymien altistuksesta uhkapelaamiselle. Tämä tutkielma pyrkii ottamaan kantaa tähän väittelyyn tutkimalla, onko eri pelien yllätyslaatikoiden ja uhkapelaamisen välillä yhtäläisyyksiä. Tutkimus on toteutettu sekä kirjallisuuskatsauksena, että empiirisenä tutkimuksena. Kirjallisuuskatsaus pyrkii selvittämään, millaisia yhtäläisyyksiä yllätyslaatikoiden ja uhkapelaamisen välillä on jo löydetty. Tämän lisäksi, empiirisen tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, mikä motivoi kuluttajia käyttämään rahaa uhkapelaamiseen, mikromaksuihin sekä yllätyslaatikkoihin, ja miten nämä motivaatiot kohtaavat keskenään. Tulokset osoittavat, että tietynlaisten yllätyslaatikoiden ja uhkapelaamisen välillä voidaan nähdä yhteys. Tämä yhteys edellyttää, että yllätyslaatikoita voidaan hankkia oikealla rahalla, sattuma määittää saadut palkinnot sekä palkinnot pitää pystyä muuntamaan takaisin rahaksi. Lisäksi, empiiriset tulokset osoittavat, että motivaatiot rahankäytölle ovat samankaltaisia uhkapelaamisen ja yllätyslaatikoiden välillä, mutta samalla mikromaksujen ja yllätyslaatikoiden välillä. Motivaatiot uhkapelaamiseen ja mikromaksuihin kuitenkin poikkeavat toisistaan huomattavasti. Tulosten perusteella voidaan todeta, että yllätyslaatikot asettuvat johonkin uhkapelaamisen ja perinteisten mikromaksujen välimaastoon, sillä ne ovat itsessään mikromaksuja, mutta niissä on paljon yhtäläisyyksiä uhkapelaamiseen. Tästä syystä ne voivat olla jossain määrin sääntelyn tarpeessa. Yksiselitteisesti yllätyslaatikoita ei voida kuitenkaan rinnastaa uhkapelaamiseen.fi
dc.description.abstractLoot boxes are one of the newest form of video game microtransaction items. Recently, there has been controversy about loot boxes being a type of gambling. Hence, there are many concerns regarding children and other vulnerable populations in being exposed to these forms of gambling. This study attempts to account for this controversy by investigating the connections between loot box systems in various games and elements of gambling. The research has been conducted as a literature review and as an empirical questionnaire study. The literature review aimed to discover the similarities that have been found between loot boxes and gambling. Additionally, the purpose of the empirical research is to find out what motivates consumers to spend money on gambling, microtransactions, and loot boxes, and how these motivations correlate with one another. The results suggest that there may be a connection regarding specific types of loot box systems and gambling. Such systems must include real currency purchases, rewards received according to chance and the ability to exchange the rewards into real currency. Moreover, the empirical results indicate that the motivations for money spending are somewhat similar between gambling and loot boxes, and at the same time between microtransactions and loot boxes. However, the motivations between gambling and microtransactions differ considerably. On the basis of the results, it can be said that loot boxes fall somewhere between gambling and traditional microtransactions, since they are microtransactions as such, while they also possess many similar features to gambling. Due to this fact, they may require regulation to some extent. However, loot boxes cannot be unequivocally equated with gambling.en
dc.format.extent64
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoen
dc.subject.otherloot box
dc.subject.otherrandom reward mechanism
dc.subject.othermicrotransactions
dc.subject.othergambling
dc.subject.otherin-game purchase
dc.subject.othervirtual goods
dc.titleElements of gambling in video game microtransactions : loot boxes
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201905222715
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineTietojärjestelmätiedefi
dc.contributor.oppiaineInformation Systems Scienceen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi601
dc.subject.ysorahapelit
dc.subject.ysovideopelit
dc.subject.ysouhkapelit
dc.subject.ysogambling games
dc.subject.ysovideo games
dc.subject.ysogames of chance
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record