Tietoa kulttuureista ja kulttuuritietoisuutta : opettajalle ja opiskelijalle
Heimonen, J. (2019). Tietoa kulttuureista ja kulttuuritietoisuutta : opettajalle ja opiskelijalle. Kieli, koulutus ja yhteiskunta, 10 (4). Retrieved from https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta...
Published in
Kieli, koulutus ja yhteiskuntaAuthors
Date
2019Copyright
© Kieliverkosto & Heimonen, 2019
Suomeen muualta muuttaneiden opiskelijoiden kulttuuritaustan tunteminen edes jollain tasolla antaa opettajalle lisäosaamista opetuksen kohdentamiseen, pedagogisiin ratkaisuihin ja konfliktitilanteiden käsittelyyn. Yhtä tärkeää on pystyä välittämään suomalaista toimintakulttuuria opiskelijoille, joista iso osa luultavasti viettää loppuelämänsä Suomessa. Jos opiskelijoiden suomen kielen taito tai myös lukutaito omalla kielellä on alkava, ei tekstien lukeminen yhdessä onnistu, vaan opetukseen tarvitaan muita keinoja. Tässä artikkelissa esitellään kulttuuritieto-tehtävää, johon sisältyy opettajan lukemaa kaunokirjallisuutta ja opiskelijoiden haastattelemista. Tehtävä on ollut käytössä vuodesta 2016 alkaen muutamissa Helsingin yliopiston suomen kielen laitoksen järjestämissä S2-opettajien täydennyskoulutuksissa sekä Helsingin aikuisopiston ja Osuuskunta Opetus ja ohjauksen järjestämissä aikuisten maahanmuuttajien luku- ja kirjoitustaidon opettajaksi valmentavissa koulutuksissa. Tehtävän tavoitteena on sekä opettajien (joista osa on itsekin maahanmuuttajataustaisia) että tänne muuttaneiden opiskelijoiden kulttuurisen pääoman kasvattaminen kaksisuuntaisen kotoutumisen hengessä.
...
Publisher
Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkostoISSN Search the Publication Forum
1799-0181Keywords
Original source
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-toukokuu-2019/tietoa-kulttuureista-ja-kulttuuritietoisuutta-opettajalle-ja-opiskelijalleMetadata
Show full item recordCollections
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Maahanmuuttajanaisten kotouttamispalvelut ja kotoutuminen
Hiltunen, Jenni (2021)Kandidaatin tutkielmassani tarkastellaan maahanmuuttajanaisten kotouttamispalveluja sekä kotoutumista. Tutkimuskysymyksen asettelussa viitekehyksenä toimivat käsitteet kaksisuuntainen kotoutuminen ja kulttuurinen integraatio. ... -
Kieli-, kulttuuri- ja katsomustietoisuus koulutuksen ja kasvatuksen kentällä
Alisaari, Jenni; Bergroth, Mari; Kangasvieri, Tea; Moate, Josephine; Viinikainen, Tanja (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2020) -
Käsin kohdattu : etnografinen tutkielma kulttuurisesti monimuotoisesta kädentaitoverstaasta
Kukkonen, Heidi (2021)Tässä tutkielmassa tarkastelen, miten ja millaista vuorovaikutusta käsin tekeminen synnyttää kulttuurisesti monimuotoisella kädentaitoverstaalla, kun kaikille yhteistä äidinkieltä ei ole. Kiinnostukseni kohdistuu myös ... -
Kaksisuuntaista kotoutumista kansalaistoiminnassa
Marold, Mirja (2024)Maisterintutkielmani aiheena on kaksisuuntainen kotoutuminen kansalaistoiminnassa. Aihetta tutkin Mannerheimin Lastensuojeluliiton Ystäväksi maahanmuuttajaäidille -vapaaehtoistoiminnan kontekstissa. Opinnäytetyöni sijoittuu ... -
"Minä sanoin opettajalle ensin haluaisin löytää työtä jos minä voin" : maahanmuuttajien kokemuksia MAVA-koulutuksesta
Eloholma, Sanna; Kauppila, Elina (2012)Eloholma S. & Kauppila, E. 2012. ”Minä sanoin opettajalle ensin haluaisin löytää työtä jos minä voin” – Maahanmuuttajien kokemuksia MAVA-koulutuksesta. Jyväskylän yliopisto. Pro gradu -tutkielma, 116 s. Tutkimuksen ...