Kielellinen ja visuaalinen vaikuttaminen muotiblogissa
Tekijät
Päivämäärä
2019Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tässä tutkimuksessa tarkastelen muotiblogin kielellisiä ja visuaalisia vaikuttamaan pyrkiviä keinoja. Nykypäivänä vaikuttamista tapahtuu joka paikassa, etenkin sosiaalisen median eri kanavissa. Ihmisten käyttäytymiseen, asenteisiin ja ajatuksiin pyritään vaikuttamaan eri tavoilla, ja useimmiten se tapahtuu kaupallisessa mielessä. Vaikuttamista tapahtuu myös erilaisissa blogeissa, joiden toiminta on ammattimaista ja joita kirjoittamalla kirjoittaja saa rahallista palkkiota.
Muotiblogit ovat kategoriana mielenkiintoinen, koska ne edustavat uudenlaista markkinointia. Suositut bloggaajat tekevät yhteistyötä eri yritysten kanssa ja esittelevät yritysten tuotteita tai palveluita blogeissaan. Lukijoilla on matalampi kynnys ostaa blogissa esiteltyjä tuotteita, koska blogin kirjoittaja on mahdollisesti kokeillut niitä itse ja sen myötä suositellut niitä myös lukijoilleen.
Tutkimukseni tavoitteena oli selvittää, millaisilla kielellisillä keinoilla kirjoittaja pyrkii vaikuttamaan muotiblogissa ja millainen rooli blogin kuvilla on. Tarkastelin P.S. I love fashion -muotiblogin kolmea erään kosmetiikkayrityksen kanssa yhteistyönä toteutettua blogitekstiä. Tutkimukseni teoreettinen viitekehys sijoittuu diskurssintutkimuksen ja multimodaalisen diskurssintutkimuksen kentälle. Blogitekstien kielen tarkastelussa hyödynsin analyysimenetelmänäni suhtautumisen teoriaa, ja rajasin analyysini tarkastelun sitoutumisen ja asteittaisuuden alasys-teemeihin. Näiden avulla pystyin tarkastelemaan tekstien dialogisen tilan supistumista ja laajentamista sekä julistamista ja puntaroimista. Blogitekstien kuvien analyysissa hyödynsin visuaalista kielioppia, jonka avulla pääsin tarkastelemaan kuvien rakenteita yksityiskohtaisesti. Rajasin kuvien analyysini värien käyttöön, sommitteluun ja rajaukseen.
Analyysini osoitti, että kirjoittaja käyttää paljon julistamista kielellisenä vaikuttamaan pyrkivänä keinona ja samalla pyrkii poistamaan muut äänet tekstistä pois. Nämä näkyvät etenkin väitelauseiden ja indikatiivin yleisyytenä, koska kirjoittaja esittää asiat yleisesti hyväksyttyinä totuuksina. Julistaminen näkyy myös modaalisina, etenkin välttämättömyyttä ilmaisevina sanavalintoina. Asteittaisuus näkyy teksteissä korkean voiman sanojen käyttönä, jotka ovat sävyiltään positiivisia. Kuvien rooli on tekstin kielen tukeminen, ja niiden avulla kirjoittaja pystyy vahvistamaan tai luomaan uusia mielikuvia esittelemistään tuotteista. Vaikka blogitekstejä ei suoraan voidakaan verrata mainontaan, niiden kuvista on kuitenkin havaittavissa mainontaan verrattavissa olevia piirteitä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5335]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Revisualization of classed motherhood in social media
Leppänen, Sirpa (De Gruyter, 2020) -
Suomalaisten kauneusblogien muutosskeema osana kauneudenhoidon diskurssia
Takkinen, Karoliina (2019)Tässä tutkimuksessa on selvitetty muutoksen skeemaa ja kauneudenhoidon diskurssia suomalaisissa kauneusblogeissa. Tutkimuksessa on hyödynnetty diskurssintutkimusta ja sen teoreettisena viitekehyksenä on kognitiivinen ... -
Kommunikatiivinen opettaminen : indoktrinaation kriittinen teoria
Huttunen, Rauno (Jyväskylän yliopisto, 2003) -
Anna hyvät eväät : visuaalinen ja kielellinen analyysi elintarvikkeiden televisiomainoksista
Mäkelä, Anna (2016)Elämme jatkuvasti medioituvassa maailmassa, jossa yksi televisiomainos voi tavoittaa jopa yli miljoona katsojaa. Mainosten tehtävänä on aina vaikuttaa katsojaan, ja tästä syystä ne ovatkin tärkeä tutkimuskohde. Mainokset ... -
Vihan sfäärit : valkoisten heteromiesten affektiivinen mobilisaatio sosiaalisessa mediassa
Saresma, Tuija (Ethnos ry, 2020)Miten affekti toimii ja saa asioita tapahtumaan? Kuinka affektien avulla mobilisoidaan ihmisiä ja kuinka niiden ympärille rakentuu yhteisöjä? Pyrin vastaamaan näihin kysymyksiin lukemalla sukupuoleen, seksuaalisuuteen ja ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.