Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorHeiskanen, Noora
dc.contributor.authorMurtomäki, Neeta
dc.date.accessioned2019-05-17T07:06:41Z
dc.date.available2019-05-17T07:06:41Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64025
dc.description.abstractTässä tutkimuksessa tutkittiin vanhempien osallisuuden toteutumista päiväkodin arkisissa tiedonsiirron tilanteissa. Vanhempien osallisuus on nostettu tärkeään asemaan varhaiskasvatuslaissa ja muissa varhaiskasvatusta ohjaavissa dokumenteissa. Kuitenkin päiväkodin arjessa vanhempien kohtaamisessa ilmenee haasteita. Tutkimuksen tarkoituksena oli pureutua vanhempien omaan kokemukseen päivittäisen tiedonsiirron riittävyydestä ja vertailla sitä ammattilaisten käsitykseen välitetyn tiedon riittävyydestä. Tutkimus toteutettiin keväällä 2019 kvantitatiivisena kyselylomaketutkimuksena. Molemmille vastaajaryhmille (päiväkodin ammattilaiset ja päiväkotilasten vanhemmat) luotiin omat, keskenään vertailukelpoiset kyselylomakkeet. Tulosten mukaan vanhempien ja ammattilaisten käsitys tiedonsiirron riittävyydestä erosi toisistaan tilastollisesti merkittävästi. Vanhempien ikä tai koulutustausta ei vaikuttanut heidän kokemukseensa tiedon riittävyydestä. Tutkimus antaa viitteitä siitä, että vanhempien osallisuus ei toteudu päiväkodin arkisissa tiedonsiirron tilanteissa täydellisesti. Huomionarvoista on se, että ammattilaisilla ja vanhemmilla on ristiriitaiset käsitykset tiedonsiirron riittävyydestä. Vanhempien osallisuuden kokemusta voi tulevaisuudessa parantaa esimerkiksi resursoimalla aiempaa enemmän päivittäisiin arjen kohtaamisen tilanteisiin.fi
dc.format.extent54
dc.language.isofi
dc.subject.othervanhempien osallisuus
dc.subject.othertiedonsiirto
dc.subject.otherpäivittäiset keskustelutilanteet
dc.subject.otherhaku- ja tuontitilanteet
dc.titleArjen tiedon välittyminen päiväkodista vanhemmille
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201905172654
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi104
dc.subject.ysovanhemmat
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysoosallisuus


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot