University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Julkaisusarjat
  • Koulutuksen tutkimuslaitos
  • Tutkimuksia
  • View Item
JYX > Julkaisusarjat > Koulutuksen tutkimuslaitos > Tutkimuksia > View Item

Reforming policy, changing practices? : special education in Finland after educational reforms

Thumbnail
View/Open
1.1Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Published in
Tutkimuksia / Koulutuksen tutkimuslaitos
Authors
Pulkkinen, Jonna
Date
2019

 
The aim of the research was to examine the changes in special education practices following the funding reform in 2010 and the reform of the Basic Education Act in 2011. The research focused on studying if the practices in municipalities and schools have changed according to the aims of the reforms. In addition, the research examined variations in the practices and changes among municipalities and schools as well as the factors that explained the variations. The research was based on three kinds of data: a survey of principals (N = 335), interviews with high-ranking officials in the municipal education administration (N = 7), and the official statistics for special education in municipalities (N = 301) compiled by Statistics Finland. Survey and interview data were collected in the autumn of 2012, whereas the official statistics covered the years between 2008 and 2014. Overall, the changes in special education practices seemed to align with the aims of the reforms. The results indicated that the reforms had altered the share of students receiving special education. Moreover, practices related to early support had changed, albeit not only in the positive sense. Negative changes were also discerned, such as the decrease in resources of part-time special education. The practices of special education and changes to them varied among municipalities and schools. In particular, small and large municipalities and schools differed in both special education practices and the implementation of the reforms. The results suggest that the reforms have altered the use of special education resources and that there is a need to re-allocate the resources of special education in municipalities. The results of this research support the idea that while implementing a reform, local authorities adapt the new practices to existing structures. Accordingly, the local context and existing structures of special education play a role in how practices have changed after the reform. Consequently, resources and variation in local context and structures have to take into account when planning reforms and their implementation. ...
 
Tutkimuksessa tarkasteltiin erityisopetuksen käytäntöjen muuttumista vuoden 2010 rahoitusjärjestelmän uudistuksen ja vuoden 2011 perusopetuslain uudistuksen jälkeen. Tutkimuksessa selvitettiin, ovatko erityisopetuksen käytännöt kunnissa ja kouluissa muuttuneet uudistusten tavoitteiden mukaisesti. Lisäksi tutkittiin, millä tavoin käytännöt ja niiden muutokset vaihtelevat kuntien ja koulujen välillä sekä millaiset tekijät selittävät tätä vaihtelua. Tutkimus perustui kolmeen eri aineistoon: rehtorikyselyyn (N = 335), opetustoimen johdossa työskentelevien haastatteluihin (N = 7) ja Tilastokeskuksen keräämiin erityisopetuksen virallisiin tilastoihin 301 kunnasta. Kysely- ja haastatteluaineisto kerättiin syksyllä 2012, kun taas viralliset tilastot olivat vuosilta 2008–2014. Kaiken kaikkiaan muutokset erityisopetuksen käytännöissä näyttävät olevan uudistusten tavoitteiden suuntaisia. Tulokset osoittivat, että uudistukset ovat muuttaneet erityisopetusta saavien oppilaiden määrää kunnissa. Lisäksi varhaisen tuen käytännöt ovat muuttuneet, vaikkakaan eivät ainoastaan myönteisesti. Kielteisenä muutoksena havaittiin muun muassa osa-aikaisen erityisopetuksen resurssien väheneminen. Erityisesti pienet ja suuret kunnat sekä koulut erosivat toisistaan erityisopetuksen käytännöissä sekä siinä, miten ne ovat toteuttaneet uudistuksia. Tutkimuksen tulosten perusteella näyttää siltä, että uudistukset ovat muuttaneet erityisopetusresurssien käyttöä ja että kunnissa on tarpeen kohdentaa erityisopetuksen resursseja uudelleen. Tämän tutkimuksen tulokset vahvistavat käsitystä siitä, että toteuttaessaan uudistuksia kunnissa ja kouluissa viranomaiset sopeuttavat uusia käytäntöjä vanhoihin rakenteisiin. Näin ollen resurssit, alueelliset tekijät ja rakenteet pitää ottaa huomioon laajoja kansallisia uudistuksia suunniteltaessa ja toteutettaessa. ...
 
ISBN
978-951-39-7771-9
Keywords
basic education comprehensive school educational reform education policy inclusive education policy implementation special education
URI

http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-7771-9

Metadata
Show full item record
Collections
  • Tutkimuksia [37]
  • Väitöskirjat [3035]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • How do educational reforms change the share of students in special education? Trends in special education in Finland 

    Pulkkinen, Jonna; Räikkönen, Eija; Jahnukainen, Markku; Pirttimaa, Raija (Sage Publications Ltd., 2020)
    Recent European and global trends in education have been to promote inclusive education and expand education, resulting in the increased provision of special education. In promoting inclusive education, recent special ...
  • The 21st Century Reforms (Re)Shaping the Education Policy of Inclusive and Special Education in Finland 

    Ahtiainen, Raisa; Pulkkinen, Jonna; Jahnukainen, Markku (MDPI AG, 2021)
    In recent decades, an essential global aim of the reforms of special education has been the promotion of inclusive education. This article discusses the implementation of reforms with a focus on tiered support systems in ...
  • The Role of Finnish Comprehensive School Principals in Inclusive Education Practice 

    Dibessa, Samson (2021)
    The increasing trends of diversities and special educational needs in the school highly demands the collaboration of the school community toward inclusive education. The principals are the ones who lead the school communities. ...
  • Comprehensive School Reform and Labor Market Outcomes over the Lifecycle : Evidence from Finland 

    Ollikainen, Jani-Petteri (Elsevier BV, 2021)
    This study focused on the labor market effects of the Finnish comprehensive school reform in 1972–1977 over the lifecycle. The reform increased the age at which students are separated into vocational and general tracks ...
  • Finnish reform of the funding and provision of special education: the views of principals and municipal education administrators 

    Pulkkinen, Jonna; Jahnukainen, Markku (Routledge; University of Birmingham, 2016)
    This study examines the current state of special education provision and resources in Finland after the extensive reform of the government transfer system and Basic Education Act implemented in 2010–2011. Data were collected ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre