Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorVilkuna, Janne
dc.contributor.advisorLonkila, Helena
dc.contributor.authorHäkkinen, Sari
dc.date.accessioned2019-05-15T09:37:06Z
dc.date.available2019-05-15T09:37:06Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63968
dc.description.abstractMuseoita pidetään tyypillisesti tallentamisen ja säilyttämisen organisaatioina, joiden oma toimintakin edustaa ennemmin pysyvyyttä kuin muuttumista trendien mukana. 2000-luvulla tämä on kuitenkin muuttunut. Tutkielmani tarkoitus on selvittää, mikä on johtanut siihen, että useat isot suomalaiset museot ovat käynnistäneet muutosprosessin, millaisia myötävaikuttajia ja vastavoimia näillä muutoksilla on ollut ja miten muutokset ovat onnistuneet. Tutkielman teoreettinen tausta kytkeytyy uuden museologian ajatuksiin museosta toisaalta yhteisöllisenä ja epäformaalina, toisaalta yhteiskunnan ajankohtaisiin kysymyksiin linkittyvänä ja kantaaottavana paikkana. Toisen teoreettisen näkökulman tarjoaa kriittinen kulttuuriteoria, jonka kautta pohdin museon roolia vallankäyttäjänä, merkitysten tuottajana sekä osana kulttuuriteollisuutta. Tutkimusmenetelmänä käytän semiotiikkaa, tarkemmin sanoen Roland Barthesin viiden koodin mallia. Näiden koodien avulla pyrin löytämään eri näkökulmia ja merkityksiä aineistosta, joka koostuu kolmen museonjohtajan sekä neljän museossa työskentelevän asiantuntijan teemahaastatteluista. Kaikki haastateltavat työskentelevät museoissa, jotka ovat käyneet läpi perusteellisen muutosprosessin 2010-luvulla. Tutkielmani keskeinen tulos on, että muutosprosessit näyttävät vievän museoita samaan suuntaan, vaikka jokainen niistä sanoo hakeneensa muutoksella omaa, muista poikkeavaa identiteettiä ja paikkaa museokentällä. Tämä yhteinen suunta vie museoita samalla lähemmäs uuden museologian periaatteiden mukaista museota. Muutosprosesseille yhteisiä piirteitä ovat myös ulkoinen paine, joka on lopulta johtanut muutoksen käynnistymiseen, halu toteuttaa muutos omatoimisesti tai ainakin projektin johto omissa käsissä pitäen sekä suhteellisen nopealla aikataululla. Muutosprosessit ovat vaikuttaneet museoissa lähes kaikkiin toimintoihin. Toinen keskeinen tutkielmani tulos on, että muutos näyttää museonjohtajien näkökulmasta olleen toimintoja selkeyttävä. Asiantuntijat puolestaan näkevät positiivisen kehityksen lisäksi muutoksen nurjat puolet, henkilöstön väsymisen ja uusiin toimintatapoihin liittyvän epävarmuuden.fi
dc.format.extent86
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.titleMuutoksen juoksupyörässä : museot 2010-luvun maailmassa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201905152615
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosMusiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Music, Art and Culture Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineMuseologiafi
dc.contributor.oppiaineMuseologyen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi315
dc.subject.ysomuutos
dc.subject.ysomarkkinointi
dc.subject.ysobrändit
dc.subject.ysomuseot
dc.subject.ysomuseologia
dc.subject.ysomuseoala
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot