Show simple item record

dc.contributor.authorRäsänen, Anni
dc.date.accessioned2019-05-15T06:25:39Z
dc.date.available2019-05-15T06:25:39Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63941
dc.description.abstractTämä tutkielma käsittelee Ranskan vuoden 2017 presidentinvaalien kahden ehdokkaan, Emmanuel Macronin ja Marine Le Penin, itsestään luomia kuvia vaalien ensimmäisen kierroksen kampanjavideoilla. Analysoimme puheet diskurssianalyysin avulla. Valitsimme tutkimusaineistoksi ensimmäisen vaalikierroksen kampanjavideot ymmärtääksemme paremmin, miksi juuri kyseiset ehdokkaat etenivät vaalien toiselle kierrokselle kamppailemaan vaalivoitosta. Diskurssianalyysin avulla löysimme useita kuvia, joita ehdokkaat rakentavat itsestään puheidensa kautta. Temaattisesti kuvat ovat jaettavissa kahteen kategoriaan, joista toista värittää uudistushaluisuus ja toista halu toimia valtion palvelijana. Macron tuo esiin uudistushaluisuuttaan implisiittisesti, kun taas Le Pen ilmaisee suorasanaisesti muutoshalukkuutensa. Molemmat myös uudistaisivat Ranskaa erilaisten keinojen avulla: Macron puhuu kehityksen sekä uudistuksien puolesta, kun taas Le Pen tekisi uudistuksia korostaen perinteisiä arvoja, kuten perhettä, työtä ja isänmaata. Myöskin keinot, joilla ehdokkaat rakentavat itsestään kuvaa valtionpalvelijana, eroavat toisistaan. Macron esittää itsensä puheessa pätevänä, epäitsekkäänä sekä hyväntahtoisena palvelijana valtiolle. Le Pen puolestaan kuvaa itsensä isänmaallisena sekä kokeneena ehdokkaana, joka haluaa puolustaa ranskalaisia epäoikeudenmukaisuuksia vastaan. Tutkielman yhteenvedossa pohdimme mahdollisia syitä kyseisten kuvien luomiseen. Käytimme yhteenvedon pohjana Patrick Charaudeaun jaottelua poliittisen diskurssin eetoksista. Hänen mukaansa kaikissa poliittisissa puheissa rakennetaan kahdenlaista eetosta, jotka ovat luotettavuuden sekä tunnistettavuuden eetokset. Yhteenvedossa pystyimme identifioimaan, kuinka Macronin sekä Le Penin itsestään luomat kuvat rakentavat näitä kahta eetosta. Yhteenvedossa totesimme myös monien eri tekijöiden vaikuttavan ehdokkaiden itsestään rakentamiin kuviin. Näitä ovat muun muassa ehdokkaan arvot sekä poliittinen suuntaus, jo olemassa oleva eetos sekä kokemus politiikan kentällä.fi
dc.format.extent40
dc.language.isofr
dc.subject.otherkampanjavideot
dc.subject.otherMacron
dc.subject.otherLe Pen
dc.title« Remettre la France en marche » ou « Remettre la France en ordre » : les images construites par Emmanuel Macron et de Marine Le Pen dans des clips de campagne officiels de la présidentielle de 2017
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201905152585
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineRomaaninen filologiafi
dc.contributor.oppiaineRomance Philologyen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi307
dc.subject.ysovideo
dc.subject.ysoeetos
dc.subject.ysodiskurssintutkimus
dc.subject.ysovaalikampanjat
dc.subject.ysopresidentinvaalit


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record