Matematiikan ylöspäin eriyttäminen yleisessä tuessa : matematiikan aineenopettajien näkökulma

Abstract
Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää matematiikan aineenopettajien kokemuksia ja käsityksiä matematiikan ylöspäin eriyttämisestä osana yleistä tukea. Tutkimuksen aineisto kerättiin Webropol-kyselylomakkeella marraskuussa 2018. Kyselyyn vastasi 25 matematiikan aineenopettajaa eri puolilta Suomea. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla. Tulokset osoittivat, että matematiikan aineenopettajat tunnistivat lahjakkuutta havainnoimalla oppilaan matemaattista ajattelua ja työskentelytapoja sekä hyödyntämällä erilaisia testejä. Opettajat luottivat myös omaan kokemukseensa lahjakkuuden arvioinnissa ja tekivät vaihtelevasti yhteistyötä muiden opettajien kanssa. Ylöspäin eriyttämisen keinoina opettajat käyttivät opetuksen rikastamista ja nopeuttamista. Tulosten mukaan opetuksen ylöspäin eriyttämisen haasteita olivat suuret ja heterogeeniset opetusryhmät sekä resurssipula, kuten ajan riittämättömyys. Kehityskohteina nähtiin sähköisten oppimateriaalien ja monipuolisten oppimismenetelmien parantaminen. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että lahjakkaat oppilaat eivät saa tällä hetkellä riittävästi tukea oppimiseensa, sillä opettajien aika kuluu usein heikommin pärjäävien oppilaiden tukemiseen. Opettajat tarvitsevat lisää tietoa lahjakkuuden tunnistamisesta ja keinoista tukea lahjakkaita oppilaita.
Main Authors
Format
Theses Master thesis
Published
2019
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201905082479Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access

Share