dc.contributor.author | Grym, Iina | |
dc.contributor.author | Pietilä, Penni | |
dc.date.accessioned | 2019-05-06T08:45:42Z | |
dc.date.available | 2019-05-06T08:45:42Z | |
dc.date.issued | 2019 | fi |
dc.identifier.citation | Grym, I. & Pietilä. P. (2019). Suomi ja ruotsi toisena kielenä -opinnot haastavat koulutuksellista tasa-arvoa ammatillisessa koulutuksessa. <em>Kieli, koulutus ja yhteiskunta</em>, 10 (3). Retrieved from <a href="https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-huhtikuu-2019/suomi-ja-ruotsi-toisena-kielena-opinnot-haastavat-koulutuksellista-tasa-arvoa-ammatillisessa-koulutuksessa">https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta...</a> | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63743 | |
dc.description.abstract | Koulujen monet kielet ja uskonnot -hankkeessa ammatillisen koulutuksen järjestäjiltä kysyttiin suomi/ruotsi toisena kielenä -opetustuntien määrästä, sisällöistä ja kielituesta. Vastauksista paljastui, että koulutus on jaksomuotoista ja yksilöllistä ja että ammatillisen koulutuksen reformin uudistaman sääntelyn mukaiset käytänteet ovat vasta kehitteillä oppilaitoksissa. Laadukas ammatillinen koulutus edellyttää huolellisesti suunniteltuja rakenteita sekä ennen kaikkea riittävien opetus- ja ohjausresurssien turvaamista kaikissa opinnoissa riippumatta siitä, opiskellaanko oppilaitoksessa vai työpaikalla. Yksilöllisyys ja osaamisperusteisuus eivät saisi tarkoittaa opetuksesta ja ohjauksesta tinkimistä. Kun koulutuksen toteuttamista ei juurikaan säännellä – esimerkiksi minimituntikehystä ei ole – täytyy koulutuksellisen tasa-arvon toteutumisesta kantaa erityistä huolta. | fi |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto | |
dc.relation.ispartofseries | Kieli, koulutus ja yhteiskunta | fi |
dc.relation.uri | https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-huhtikuu-2019/suomi-ja-ruotsi-toisena-kielena-opinnot-haastavat-koulutuksellista-tasa-arvoa-ammatillisessa-koulutuksessa | |
dc.rights | CC BY 4.0 | |
dc.subject.other | suomi toisena kielenä | fi |
dc.subject.other | ruotsi toisena kielenä | fi |
dc.subject.other | koulutus | fi |
dc.subject.other | ammatillinen koulutus | fi |
dc.title | Suomi ja ruotsi toisena kielenä -opinnot haastavat koulutuksellista tasa-arvoa ammatillisessa koulutuksessa | fi |
dc.type | contributionToPeriodical | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201905062401 | |
dc.type.uri | http://purl.org/eprint/type/JournalArticle | |
dc.type.coar | journal article | |
dc.description.reviewstatus | nonPeerReviewed | |
dc.relation.issn | 1799-0181 | |
dc.relation.numberinseries | 3 | fi |
dc.relation.volume | 10 | |
dc.type.version | publishedVersion | |
dc.rights.copyright | © Kirjoittaja, 2019 | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.rights.url | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |