Näkökulmia katsomusaineisiin lukiokoulutuksessa
Abstract
Koulujen monet kielet ja uskonnot -hankkeessa selvitettiin vähemmistöäidinkielten ja -uskontojen sekä suomi ja ruotsi toisena kielenä -opetuksen tilannetta eri koulutusasteilla. Tässä artikkelissa paneudutaan uskontojen ja elämänkatsomustiedon opetukseen lukiokoulutuksessa. Suomen koulujärjestelmässä on niin sanottu oman uskonnon opetuksen malli, jossa oppilaat ja opiskelijat on jaettu opetusryhmiin heidän uskontokuntansa mukaisesti. Uskonnon eri oppimäärät ovat kuitenkin epätasa-arvoisessa asemessa toisiinsa verrattuna. Tämä näkyy esimerkiksi opetuksen järjestämisessä sekä mahdollisuudessa suorittaa ylioppilaskirjoitusten ainereaalikokeessa oman uskonnon ylioppilaskoe.
Main Author
Format
Articles
Magazine article
Published
2019
Series
Subjects
Publisher
Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto
Original source
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-huhtikuu-2019/nakokulmia-katsomusaineisiin-lukiokoulutuksessa
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201905062400Use this for linking
Review status
Non-peer reviewed
ISSN
1799-0181
Language
Finnish
Published in
Kieli, koulutus ja yhteiskunta
Citation
- Ikkala, J. (2019). Näkökulmia katsomusaineisiin lukiokoulutuksessa. Kieli, koulutus ja yhteiskunta, 10 (3). Retrieved from https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta...
Copyright© Kirjoittaja, 2019