Using language for multiple purposes : Swedish language teachers’ beliefs of teacher competences

Abstract
Opettajan uskomukset ja käsitykset opettajan osaamisalueista ovat keskeisiä, sillä ne vaikuttavat ja muokkaavat opettajien käytännön työtä. Tämä tutkimus on Lounais-Suomessa toteutettu tapaustutkimus, ja siinä tutkitaan ruotsin kielen opettajien uskomuksia tärkeistä osaamisalueista sekä vastaavatko ne opettajien käytännön opetusta. Tämä kvalitatiivinen tutkimus suoritettiin puo-listrukturoituina, virikkeitä antavina haastatteluina. Haastatteluiden virikkeinä käytettiin kuuden tutkimukseen osallistuvan opettajan ruotsin kielen oppituntien videonauhoituksia, jotka näytettiin opettajille välittömästi tunnin jälkeen. Haastatteluissa opettajia pyydettiin kommentoimaan omaa toimintaansa haastattelijan ennalta valmisteleman haastattelurungon pohjalta. Datan keruun jälkeen vastaukset analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin periaatteiden mukaisesti. Tutkimustuloksista käy ilmi, että yleisesti ottaen opettajien käsitykset vastasivat heidän käytännön toimintaansa. Osallistujien uskomukset havainnollistivat useita opettajan osaamisalueita sisältäen sekä yleisiä että kielen opettajuuteen erityisesti liittyviä osaamisalueita. Tarkemmin analysoitaessa kävi ilmi, että yleiset opettajan osaamisalueet havainnollistivat oppijoiden yksilöllistä kohtaamista ja luokan hallintaan liittyviä asioita, kun taas kielen opettajuuteen erityisesti liittyvät osaamisalueet luonnehtivat kielikoulutusjärjestelmän ymmärtämiseen ja oppiainesisältöön liittyviä asioita. Opettajien tulkinnat heidän käytännöistään sisälsivät esimerkiksi tärkeyden käyttää laajalti erilaisia materiaaleja ja erilaisia keinoja edistää kohdekielen käyttöä sekä hallita luokkaa. Tutkimus tehtiin ruotsin opettajien keskuudessa. Näin ollen jatkotutkimus voitaisiin toteuttaa esimerkiksi tutkimalla millaisia osaamisalueita erilaisen pohjakoulutuksen saaneet opettajat (muiden aineiden tai kielten opettajat, erityisopettajat jne.) pitävät tärkeinä ja sitä, millaisessa yhteydessä ne ovat käytännön työhön.
Main Author
Format
Theses Master thesis
Published
2019
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201904242258Käytä tätä linkitykseen.
Language
English
License
In CopyrightOpen Access

Share