Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorPiirainen-Marsh, Arja
dc.contributor.authorTakala, Ellinoora
dc.date.accessioned2019-04-24T06:25:02Z
dc.date.available2019-04-24T06:25:02Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63581
dc.description.abstractTämän Pro Gradu-tutkielman aihe on kaksikielisyys ja lasten kasvattaminen kaksikielisiksi. Tutkielmani perustuu seitsemään kaksikielisen (suomi-englanti) Suomessa asuvan perheen haastatteluun. Perheiden elämäntilanteet olivat hyvin erilaiset, joten sain haastatteluista paljon monipuolista tietoa, jota pystyin vertailemaan. Tutkielmassa on käytetty laadullista tutkimusmenetelmää, sillä se toimi tässä aiheessa hyvin ja sen avulla oli mahdollista saada kaksikielisten lasten vanhemmilta myös konkreettisia esimerkkejä muun muassa lasten kielen käytöstä sekä kaksikielisyyden hyödyistä ja haitoista. Pääaino on kaksikielisyyden hyödyissä ja haasteissa, sillä niitä ei ole suomi-englanti kaksikielisten perheiden kohdalla vielä tähän mennessä tutkittu kovin paljon. Haastatteluiden perusteella kaksikielisyydestä löytyy enemmän hyötyjä kuin haasteita. Esiin tulleita hyötyjä olivat muun muassa työnhaussa kielitaito on hyödyksi työmarkkinoiden kansainvälistymisen takia ja avoimempi suhtautuminen toisiin kulttuureihin. Haasteet, joita perheet ovat kohdanneet lasten kaksikieliseksi kasvattamisessa, ovat olleet melko vähäisiä. Joitakin haasteita on kuitenkin ollut. Esimerkiksi monilla vanhemmilla, etenkin englannin natiivi-puhujilla, on ollut joskus hankalaa pitää kielenkäyttö johdonmukaisena. Eli, jos tavoitteena on, että toinen vanhemmista puhuu lapselle aina englantia, niin hän käyttäisi mahdollisimman vähän suomea.fi
dc.format.extent71
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoen
dc.subject.otherparenting
dc.titleThe benefits and challenges of raising a child bilingual : views of Finnish-English bilingual families living in Finland
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201904242248
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysolapset (perheenjäsenet)
dc.subject.ysokaksikielisyys
dc.subject.ysovanhemmat
dc.subject.ysochildren (family members)
dc.subject.ysobilingualism
dc.subject.ysoparents
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot