The benefits and challenges of raising a child bilingual : views of Finnish-English bilingual families living in Finland
Authors
Date
2019Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tämän Pro Gradu-tutkielman aihe on kaksikielisyys ja lasten kasvattaminen kaksikielisiksi. Tutkielmani perustuu seitsemään kaksikielisen (suomi-englanti) Suomessa asuvan perheen haastatteluun. Perheiden elämäntilanteet olivat hyvin erilaiset, joten sain haastatteluista paljon monipuolista tietoa, jota pystyin vertailemaan.
Tutkielmassa on käytetty laadullista tutkimusmenetelmää, sillä se toimi tässä aiheessa hyvin ja sen avulla oli mahdollista saada kaksikielisten lasten vanhemmilta myös konkreettisia esimerkkejä muun muassa lasten kielen käytöstä sekä kaksikielisyyden hyödyistä ja haitoista. Pääaino on kaksikielisyyden hyödyissä ja haasteissa, sillä niitä ei ole suomi-englanti kaksikielisten perheiden kohdalla vielä tähän mennessä tutkittu kovin paljon.
Haastatteluiden perusteella kaksikielisyydestä löytyy enemmän hyötyjä kuin haasteita. Esiin tulleita hyötyjä olivat muun muassa työnhaussa kielitaito on hyödyksi työmarkkinoiden kansainvälistymisen takia ja avoimempi suhtautuminen toisiin kulttuureihin.
Haasteet, joita perheet ovat kohdanneet lasten kaksikieliseksi kasvattamisessa, ovat olleet melko vähäisiä. Joitakin haasteita on kuitenkin ollut. Esimerkiksi monilla vanhemmilla, etenkin englannin natiivi-puhujilla, on ollut joskus hankalaa pitää kielenkäyttö johdonmukaisena. Eli, jos tavoitteena on, että toinen vanhemmista puhuu lapselle aina englantia, niin hän käyttäisi mahdollisimman vähän suomea.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [28143]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
“From now and again he would fall behind in one of the languages...”: parents' views on their Finnish-English bilingual children's use of languages
Haustola, Milla (2019)Kaksikielisyys on tänä päivänä yleinen ilmiö globalisaation sekä ihmisten lisääntyneen maantieteellisen liikkuvuuden myötä. Lisäksi yhä useammissa kodeissa käytetään rinnakkain kahta kieltä, ja täten lapset kuulevat arjessaan ... -
Upper-secondary school students' use of, motivations for and perceptions of Finnish-English code-switching in northern and southern Finland
Ollila, Saana (2013)Englannin asema muun muassa kaupan, tutkimuksen ja koulutuksen kielenä on Suomessa viime vuosikymmeninä vahvistunut entisestään. Englanti näkyy entistä vahvemmin myös suomalaisten jokapäiväisessä elämässä ja kielessä, ja ... -
Fruit and vegetable consumption among 3–5-year-old Finnish children and their parents : is there an association?
Kähkönen, K.; Hujo, M.; Sandell, M.; Rönkä, A.; Lyytikäinen, A.; Nuutinen, O. (Elsevier, 2020)This study investigated the association between the home food environment and the consumption frequency of raw and cooked vegetables, berries and fruit among 3–5-year-old children and their mothers and fathers. The target ... -
"The best of both worlds" : bilingual family life according to Finnish and English-speaking parents in Finland and the United Kingdom
Pystynen, Riikka (2013)Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena on tutkia Suomessa ja Isossa-Britanniassa asuvien eri kieli- ja kulttuuritaustaisten pariskuntien näkemyksiä kaksikielisyydestä perheen arjessa ja millä keinoin lasten kaksikielistä ... -
A language socialisation perspective on Swedish immersion in Finland : Students, teachers, and parents as key actors
Björklund, Siv; Mård-Miettinen, Karita; Pakarinen, Sanna (John Benjamins Publishing Company, 2022)This retrospective review applies a language socialisation perspective in examining the findings of a four-year research project on Swedish immersion in Finland. Findings from nine sub-studies within the project are reported ...