Show simple item record

dc.contributor.advisorCollin, Kaija
dc.contributor.authorKasurinen, Liisa
dc.date.accessioned2019-04-17T05:16:45Z
dc.date.available2019-04-17T05:16:45Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63510
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää päivittäistavarakaupan esimiesten näkemyksiä työntekijän luovuuden käyttömahdollisuuksista, sen merkityksestä kilpailukyvylle, ja miten esimies voi tukea työntekijän luovuutta ketjuliiketoiminnassa. Tutkimus koettiin tärkeäksi toteuttaa, sillä luovuuden todellista luonnetta ei vielä kovin hyvin kaupan ympäristössä tunneta, eikä sen tarvetta tunnisteta. Tutkimus on kvalitatiivinen tutkimus, jossa tutkimuksen analyysi on tehty aineistolähtöisesti aiemman tutkimustiedon ohjaamana. Tutkimukseen haastateltiin kuutta esimiestä, jotka työskentelevät esimiestehtävissä, kahden keskusjohtoisen liiketoiminnan alla. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että päivittäistavarakaupan työntekijän luovuudelle on päivittäinen tarve ja se on luonteelta visuaalista, sosiaalista, inkrementaalista, rakenteellista ja improvisoitua luovuutta. Ketjujohdon tuella prosesseja pyritään toteuttamaan tehokkaasti, mutta tämän tutkimuksen perusteella työntekijän työssä käyttämät luovuuden eri muodot ovat ehtoja asiakastyytyväisyydelle ja asioiden aikaansaamiselle. Luovuus nähtiin kiinteäksi osaksi työntekijän ammattitaitoa ja sillä nähtiin olevan merkittävä rooli asiakastyytyväisyyden kautta yrityksen menestymisessä. Tässä tutkimuksessa myös ilmeni, että kaupan esimies voi tukea työntekijöiden luovuutta eri tavoin. Esimiehen kypsä persoonallisuus on lähtökohta tasavertaiselle vuorovaikutukselle, joka synnyttää luottamuksellisen ilmapiirin työyhteisöön. Tämän kautta työntekijät haluavat kehittää itseään ja toteuttaa yhdessä asiakkaiden kanssa kaikille osapuolille arvoa tuottavia palvelutilanteita.fi
dc.format.extent82
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherarvo
dc.subject.otherketjuliiketoiminta
dc.titleLuovuus arvon tuottajana : kaupan esimiesten näkemyksiä luovuuden käyttömahdollisuuksista, merkityksestä ja tukemisesta ketjuliiketoiminnassa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201904172201
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineAikuiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineAdult Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi102
dc.subject.ysokilpailukyky
dc.subject.ysoluovuus
dc.subject.ysoesimiehet
dc.subject.ysokauppa
dc.subject.ysotyöntekijät
dc.subject.ysoasiakkaat
dc.subject.ysopäivittäistavarakauppa
dc.subject.ysoesimiestyö
dc.subject.ysokaupan esimiehet
dc.subject.ysoarvonluonti
dc.subject.ysomyymälät
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record