Vaihtokäyttäytyminen mobiililaitteilla käytettävissä viestipalveluissa
Tekijät
Päivämäärä
2019Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tässä tutkielmassa tarkastellaan mobiililaitteilla käytettävien viestipalveluiden kontekstissa tapahtuvaa vaihtokäyttäytymistä, sekä siihen vaikuttavia tekijöitä. Nykyään, entistä useammat markkinat digitalisoituvat ja yhä useammat palvelut siirtyvät mobiililaitteilla käytettäviksi. Tästä huolimatta mobiilipalveluiden kontekstissa tapahtuvaa vaihtokäyttäytymistä on tutkittu tämän tutkielman tekohetkellä vielä jokseenkin vähän. Tämä tutkielma pyrkiikin lisäämään tietoutta niistä tekijöistä, jotka vaikuttavat mobiilipalveluiden, ja etenkin mobiililaitteilla käytettävien viestipalveluiden kontekstissa tapahtuvasta vaihtokäyttäytymisestä. Tutkielmassa luodaan aluksi katsaus mobiilipalveluita, viestipalveluita ja vaihtokäyttäytymistä, sekä näiden yhteydessä relevantteja teorioita käsittelevään kirjallisuuteen. Kirjallisuuskatsauksen jälkeen, kuvataan osana tutkielmaa toteutettu empiirinen tutkimus, jonka avulla kuluttajien viestisovelluksen valintapäätökseen vaikuttavia tekijöitä pyrittiin selvittämään ja ymmärtämään. Empiirinen tutkimus (n=25) on luonteeltaan laadullinen ja sen aineisto on kerätty laddering-haastattelujen avulla. Tutkielman empiirisen osuuden keskeisimmät tulokset osoittavat, että mobiililaitteilla käytettävien viestipalveluiden vaihtopäätökseen vaikuttavat viestinnän tilanne ja kohde, viestin sisältö, sekä viestisovelluksen ominaisuudet.
...
This thesis studies switching behavior in the context of mobile messaging services. Nowadays, many markets are digitalized, and many services are used via mobile devices. Despite this, at the moment of conducting this thesis, the switching behavior in the context of mobile services is still quite a scarcely studied subject. This thesis aims to increase knowledge regarding the factors affecting switching behavior in the context of mobile services and especially in mobile messaging services. Firstly, the literature review is presented. It discusses mobile services, messaging services and switching behavior, and relevant theories regarding these topics. After the literature review, the empirical study conducted as a part of this thesis, is presented. The empirical study (n=25) is qualitative in nature and the data of the study was collected through interviews, using laddering as an interview technique. This study was carried out to find out the reasons behind the ruling customers make, when choosing between mobile messaging services. The main results of the empirical study indicate that the switching decision, regarding mobile messaging services, is influenced by three factors. These are the context of the message, the content of the message, and the features of the service.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29531]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
The role of age and life course stage in digital consumption
Kuoppamäki, Sanna (Jyväskylän yliopisto, 2018)Digital technologies are an inherent part of consumer environments today. This dissertation investigates older adults’ usage of digital technologies by focusing on the role of age and life course stage in digital ... -
UML Artefacts for a Blockchain-enabled Platform for Fairtrade
Sharma, Ravishankar; Kshetri, Nir; Wingreen, Steve; Shaikh, Aijaz A. (International Consortium for Electronic Business, 2021)Fairtrade-certified products have successfully entered the mainstream distribution channels mostly in developed countries, and these products are now sold in famous supermarket chains. Nonetheless, the packaging and labeling ... -
Perception-based pricing strategies for mobile services in customer marketing context
Munnukka, Juha (University of Jyväskylä, 2004)Traditional pricing research has focused on analysing price setting procedures and cost or competition based pricing strategies. Customer- or perception-oriented pricing strategies have been left on little attention among ... -
Adoption of mobile banking in Finland
Suoranta, Mari (Jyväskylän yliopisto, 2003)Banking is an area in which technology has had a fundamental impact on the everyday lives of consumers. This article-based dissertation examines an innovation in the financial services industry, namely mobile banking ... -
Financial literacy in the digital age : A research agenda
Koskelainen, Tiina; Kalmi, Panu; Scornavacca, Eusebio; Vartiainen, Tero (Wiley-Blackwell, 2023)Digital innovations are transforming financial services and resulting changes in consumer behavior and personal money management. Diffusion of pervasive digital technologies offers individuals quick and easy access to ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.