Show simple item record

dc.contributor.advisorCollin, Kaija
dc.contributor.authorVähä-Piikkiö, Maarit
dc.date.accessioned2019-04-03T07:38:22Z
dc.date.available2019-04-03T07:38:22Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63355
dc.description.abstractLuovuus käsitteenä kuvaa yhteiskuntaamme tässä ajassa: jokaisella tulisi olla halu olla luova, toimia luovasti sekä ruokkia omaa luovuuttaan. Luovuus käsitetään myös keskeiseksi talouden ajuriksi. Luovuuden kultivoimiseksi Suomessa onkin kehitetty poliittisia strategioita ja ohjelmia. Tutkimuksessa tarkastellaan miksi luovuus on merkittävä poliittinen kysymys, mitä luovuudella poliittisissa luovuusdiskursseissa tarkoitetaan, minkälaisia asia- ja ajatuskokonaisuuksia niillä kytketään yhteen ja mitä muutoksia subjektiviteettien muotoihin niillä tavoitellaan. Näihin kysymyksiin vastataan hallinnan analyysin käsitteiden avulla. Tutkimuksen empiirinen aineisto koostui 15 koulutusta, luovuutta ja innovaatioita käsittelevästä luonteeltaan poliittisesta julkisesta asiakirjasta. Analyysimenetelmänä oli diskurssianalyysi, jota ohjasivat hallinnan teoreettiset käsitteet. Poliittiset luovuusdiskurssit esittävät ihmisten luovuuden vapautettavana, yhteiskunnallisten mekanismien kahlitsemana ihmisyyden perustana. Käsitys luovuudesta on kapea-alainen ja instrumentaalinen: luovuus on bisnesluovuutta, taloudellisen rationaliteetin ohjaamaa toimintaa ja käyttäytymistä. Luova subjekti on yrittäjä, ideoiden toimeenpanija ja kaupallistaja, innovaattori. Luovuusdiskurssien taustalla on kilpailukykyrationaliteetti, jota diskurssit tulkitsevat ja tekevät ymmärrettäväksi. Näkyvimpänä subjektiviteetin tekniikkana koulutuksessa käytetään kulttuuriseen muutokseen tähtäävää yrittäjyyskasvatusta.fi
dc.format.extent55
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.title”Meidän on vapautettava ihmisten voimavarat luovuuteen” : poliittisten luovuusdiskurssien hallinta-analyyttinen tutkimus
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201904032045
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineKasvatustiedefi
dc.contributor.oppiaineEducationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi102
dc.subject.ysokoulutuspolitiikka
dc.subject.ysodiskurssianalyysi
dc.subject.ysoluovuus
dc.subject.ysohallinta
dc.subject.ysoyrittäjyys
dc.subject.ysoinnovaatiot
dc.subject.ysoyrittäjyyskasvatus
dc.subject.ysodiskurssi
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record