Sisäisen vahvuuden ja vahvuuden ihmissuhteissa yhteys matematiikan minäpystyvyyden muutokseen 3. luokalta 4. luokalle tytöillä ja pojilla
Abstract
Tässä tutkimuksessa selvitetään sisäisen vahvuuden sekä vahvuuden ihmissuhteissa yhteyksiä matematiikan minäpystyvyyden muutokseen kolmannen luokan syksystä neljännen luokan syksyyn. Lisäksi tarkastellaan, ovatko nämä mahdolliset yhteydet samanlaisia tytöillä ja pojilla. Tutkimuksen aineisto on kerätty osana Jyväskylän yliopiston ja Niilo Mäki Instituutin Minäpystyvyys ja oppimisvaikeusinterventiot -tutkimushanketta (2013–2015).
Tutkittavia oli 489. Tutkittavien keskimääräinen ikä oli 9,35 vuotta (kh = 3,67 kk). Tutkimuksen aineisto kerättiin oppilailta kyselylomakkeilla kolmessa mittapisteessä yhden vuoden aikana. Aineisto analysoitiin toistettujen mittausten varianssianalyysillä.
Matematiikan minäpystyvyydessä ei tapahtunut tilastollisesti merkitsevää muutosta tutkimusajanjakson aikana. Myöskään kumpikaan vahvuus tai sukupuoli eivät olleet yhteydessä minäpystyvyyden muutokseen. Matematiikan minäpystyvyyden ja vahvuuksien välinen muutos oli lisäksi samanlaista tytöillä ja pojilla. Pojat kuitenkin arvioivat matematiikan minäpystyvyytensä tyttöjä hiukan vahvemmaksi riippumatta vahvuuksien tasosta.
Tämän tutkimuksen mukaan matematiikan minäpystyvyys alkaa heiketä vahvemmin vasta neljännen luokan jälkeen. Tutkittaessa alakouluikäisiä, nuorempien lasten taipumus arvioida minäpystyvyytensä sekä vahvuutensa epärealistisen korkeiksi, on kuitenkin otettava huomioon tuloksia tarkasteltaessa. Lisätutkimusta matematiikan minäpystyvyyden kehityksestä alakouluikäisillä tarvittaisiin, jotta kehitystä pystyttäisiin tukemaan mahdollisimman oikea-aikaisesti sekä heikon matematiikan minäpystyvyyden haitat minimoimaan tulevaisuudessa.
Main Author
Format
Theses
Master thesis
Published
2019
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201903191895Use this for linking
Language
Finnish