Mitä on kielitietoisuus ja miten se näkyy koulussa?
Abstract
Kielitietoisuus on termi, joka tulee usein vastaan virallisissa opetusta
koskevissa dokumenteissa ja kuvauksissa. Terminä se voi kuitenkin tuntua
epämääräiseltä ja kielitietoisuuteen kasvattaminen tästä syystä hankalalta
tehtävältä. Tämä artikkeli pyrkii näyttämään, mitä kielitietoisuutta tukeva
toiminta luokkahuoneessa käytännössä voi olla. Artikkeli pohjautuu
tanskalaiseen toimintatutkimukseen, jossa kolme opettajaa yhdessä tutkijan
kanssa kehitti malleja kielitietoisen toimintakulttuurin luomiseksi koulussa.
Main Authors
Format
Articles
Magazine article
Published
2019
Series
Subjects
Publication in research information system
Publisher
Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto
Original source
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-maaliskuu-2019/mita-on-kielitietoisuus-ja-miten-se-nakyy-koulussa
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201903141870Use this for linking
Review status
Non-peer reviewed
ISSN
1799-0181
Language
Finnish
Published in
Kieli, koulutus ja yhteiskunta
Citation
- Andersen, L. K., & Ruohotie-Lyhty, M. (2019). Mitä on kielitietoisuus ja miten se näkyy koulussa?. Kieli, koulutus ja yhteiskunta, 10(2). https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-maaliskuu-2019/mita-on-kielitietoisuus-ja-miten-se-nakyy-koulussa
Copyright© Kirjoittajat, 2019