eValue ja Amazing Case : ilmiölähtöisen oppimisen arvioinnin kehittäminen opettajankoulutuksessa
Abstract
Ilmiölähtöisen opetuksen kehittämisen myötä ovat myös arvioinnin kehittämistarpeet vahvistuneet. Artikkelissa tarkastellaan eValue-hankkeessa tehtyä kehittämistyötä ilmiöperustaisen oppimisen arviointikäytänteiden kehittämiseksi
opettajankoulutuksessa. Hankkeessa toteutettiin ilmiölähtöinen, monitieteinen
oppimiskokonaisuus, jossa opettajaopiskelijat osallistettiin oppimisprosessinsa
suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin alusta pitäen. Artikkelissa tarkastellaan opiskelijoiden kokemuksia osallistavasta arviointiprosessista osana heidän
omaa oppimistaan sekä heidän ammatillista kehittymistään ja mallinnetaan,
kuinka osallistava arviointi rakentuu osaksi ilmiölähtöistä oppimiskokonaisuutta. Tutkimusaineisto koostuu laadullisesta kyselystä (N = 12) ja tutkijoiden omista kokemuksista ja reflektiosta oppimiskokonaisuuden aikana. Tulosten mukaan
osallistava arviointi muun muassa vahvisti opiskelijoiden toimijuutta ja sitoutumista omaan oppimiseen ja arviointiin, mikä näkyi vastuun ottamisena ja merkityksellisyyden kokemuksina oppimiskokonaisuuden aikana.
Main Authors
Format
Books
Book part
Published
2019
Series
Subjects
Publication in research information system
Publisher
Suomen ainedidaktinen tutkimusseura ry; Jyväskylän yliopisto
Original source
http://hdl.handle.net/10138/298542
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201902251644Käytä tätä linkitykseen.
Parent publication ISBN
978-952-5993-26-4
Review status
Peer reviewed
ISSN
1799-9596
Language
Finnish
Published in
Ainedidaktisia tutkimuksia
Is part of publication
Tutkimuksesta luokkahuoneisiin
Citation
- Kainulainen, J., Tarnanen, M., Ratinen, I., Tallavaara, R., & Juntunen, M. (2019). eValue ja Amazing Case : ilmiölähtöisen oppimisen arvioinnin kehittäminen opettajankoulutuksessa. In M. Rautiainen, & M. Tarnanen (Eds.), Tutkimuksesta luokkahuoneisiin (pp. 57-77). Suomen ainedidaktinen tutkimusseura ry; Jyväskylän yliopisto. Ainedidaktisia tutkimuksia, 15. http://hdl.handle.net/10138/298542
Copyright© Kirjoittajat & Suomen ainedidaktinen tutkimusseura ry, 2019.