Lapsen asemoituminen perheterapian vuorovaikutuksessa
Abstract
Perheterapian ydinajatus kiteytyy sen dialogisuuteen, mutta lapsilla ei ole tasavertaista asemaa
perheterapian vuorovaikutuksessa. Tutkimuksessa tarkastellaan, miten terapeuttisen systeemin
aikuiset asemoivat uhmakkuus- tai käytöshäiriödiagnoosin saaneita lapsia perheterapiassa. Ilmiötä
lähestytään vuorovaikutuksen ongelmatilanteiden ja lapsen näkökulman kautta. Aineisto koostuu
yhdestä lastenpsykiatrian poliklinikalla ja yhdestä kotona toteutetun perheterapiaistunnon ääni- ja
videotallenteista. Lapsi asemoitiin lasta itseään ja ei (lasta) itseään koskevan keskustelun
sivustaseuraajaksi, selontekovelvolliseksi ja kuunteluvelvolliseksi. Aiheen muuttuessa
sensitiivisemmäksi, saattoi tapahtua myös lapsen siirtymä aktiivisesta keskustelijasta keskustelun
passiiviseksi osapuoleksi. Tyypillisesti lapsi vastusti tai haastoi aikuisten hänelle määrittämää asemaa
tai vetäytyi siitä. Lapsen säädellessä asemaansa ja osallisuuttaan vuorovaikutuksessa, toimivat
aikuiset lapsen vuorovaikutusta tukevasti tai epäresponsiivisesti eli sitä edistämättömästi.
Tutkimuksen perusteella koti mahdollistaa työntekijöille joustavamman työskentely-ympäristön.
Tutkimus tarjoaa uusia näkökulmia eksternalisoivasti oireilevien lasten kanssa tehtävään
perheterapeuttiseen työhön sekä nostaa esille jatkotutkimustarpeen koskien poliklinikan ja kodin
työskentelykontekstien eroja.
Main Authors
Format
Articles
Magazine article
Published
2019
Series
Subjects
Publication in research information system
Publisher
Suomen mielenterveysseura
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201903041717Use this for linking
Review status
Non-peer reviewed
ISSN
0782-7210
Language
Finnish
Published in
Perheterapia
Citation
- Ojaniemi, J., Tolppi, N., Laitila, A., & Kumpulainen, K. (2019). Lapsen asemoituminen perheterapian vuorovaikutuksessa. Perheterapia, 35(1), 6-22.
Copyright© Suomen mielenterveysseura, 2019