Suomea Torontossa : yliopisto-opiskelijat ja suomalaiset seniorit palveluoppimisyhteistyössä

Abstract
Kuvaamme artikkelissamme yhteisössä toteutettavaa palveluoppimispedagogiikkaa (community engaged service learning pedagogy) Toronton yliopiston suomen kielen ohjelman ja Toronton Suomi-kodin eli suomenkielisen seniorikeskuksen välillä. Osana suomi vieraana kielenä -kurssia opiskelijat vierailevat säännöllisesti Suomi-kodissa, osallistuvat sen toimintaan ja viettävät aikaa suomenkielisten senioreiden parissa. Tutkimme sitä, mitä siirtolaissenioripari (Sirkka ja Pentti) ja kaksi nuorta suomen kielen opiskelijaa (Rosa ja Ilja) ajattelevat ja puhuvat kielestä ja sen oppimisesta erilaisissa kohtaamisissa. Lisäksi pohdimme sitä, millaisia siltoja yhteistyö muodostaa senioreiden ja nuorten välille. Hyödynnämme analyysissa lingvististä etnografiaa niin metodina kuin aineiston keruussakin. Aineiston muodostavat lukuvuonna 2016–2017 tallennetut epämuodolliset haastattelut, spontaanit keskustelutilanteet, niiden ääni- ja videotallenteet sekä opiskelijoiden kirjoittamat reflektiot. Lisäksi aineistona on käytetty kenttämuistiinpanoja ja valokuvia. Tutkimus paljastaa, että senioreiden ja opiskelijoiden kielikäsitykset eroavat jonkin verran toisistaan, mutta kielenoppimiskäsityksissä on myös runsaasti autenttisista oppimisympäristöistä ja kokemuksista johtuvia yhtenevyyksiä. Punaisena lankana kulkee senioreiden menneisyyteen liittyvät muistelot ja opiskelijoiden haaveet suomenkielisestä tulevaisuudesta. Yhteisössä toteutettava palveluoppiminen avaa uusia mahdollisuuksia kielen ja sisältöjen opetukselle yliopistoissa niin ulkomailla kuin Suomessakin ja haastaa vakiintuneita pedagogisinstitutionaalisia rakenteita uudistumaan.
Main Authors
Format
Articles Research article
Published
2018
Series
Subjects
Publication in research information system
Publisher
Puheen ja kielen tutkimuksen yhdistys
Original source
https://journal.fi/pk/article/view/69151/40433
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201903041702Use this for linking
Review status
Peer reviewed
ISSN
1458-3410
DOI
https://doi.org/10.23997/pk.69151
Language
Finnish
Published in
Puhe ja kieli
Citation
  • Muhonen, A., & Vaarala, H. (2018). Suomea Torontossa : yliopisto-opiskelijat ja suomalaiset seniorit palveluoppimisyhteistyössä. Puhe ja kieli, 38(4), 227-252. https://doi.org/10.23997/pk.69151
License
In CopyrightOpen Access
Copyright© 2018 Puheen ja kielen tutkimuksen yhdistys

Share