Show simple item record

dc.contributor.advisorAhtiainen, Juha
dc.contributor.authorHalme, Samuel
dc.date.accessioned2019-03-04T07:14:10Z
dc.date.available2019-03-04T07:14:10Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62999
dc.description.abstractYhdistetyn maksimivoima- ja kestävyysharjoittelun (YVK) on havaittu kehittävän kestävyysurheilijoiden voima- ja kestävyysominaisuuksia yhtä hyvin tai paremmin kuin pelkkä kestävyysharjoittelu. Myös polkupyöräergometrillä tehdyistä lyhyistä 30 sekunnin tehointervalleista on havaittu olevan hyötyä pidempikestoiseen kestävyyssuoritukseen. Vielä ei ole kuitenkaan tehty tutkimuksia lyhyiden 6–16 sekunnin pyörävoimaintervallien vaikutuksista. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää pyörävoimaintervallien vaikutusta pyöräilijöiden kestävyysominaisuuksiin ja pyöräilysuorituskykyyn. Tutkimus sisälsi alkutestiviikon, 10 viikon harjoitus- tai seurantajakson sekä lopputestiviikon. Tutkittavat olivat 21–46-vuotiaita pyöräilyä vähintään kaksi vuotta harjoitelleita miehiä, jotka jaettiin kuntosaliryhmään (KSR, n = 14), pyörävoimaryhmään (PVR, n = 15) ja kontrolliryhmään (KOR, n = 12). KSR ja PVR tekivät normaalin omatoimisen kestävyysharjoittelun lisäksi kaksi kertaa viikossa ohjattuja voimaharjoituksia. KSR:n voimatreeni koostui kolmesta eri liikkeestä: takakyykky, polvenojennus ja yhden jalan jalkaprässi. Jokainen liike koostui useammasta sarjasta (3x 3–12 toistoa, 70–90 % 1RM). PVR:n voimatreeni poljettiin Wattbike-kuntopyörillä ja se sisälsi useita voimaintervalleja (3x3 x 6–16 s, 70–90 % maksimitehosta) mahdollisimman raskaalla vastuksella. KOR jatkoi normaalia kestävyysharjoitteluaan. Tutkimuksen polkupyöräergometrimittaukset sisälsivät hapenkulutusta ja harjoituskynnyksiä mittaavan VO2max-testin, 30 minuutin aika-ajotestin sekä Kansainvälisen pyöräilyliiton (UCI) profiilitestin (2x6 s, 30 s ja 4 min). Tämän lisäksi mitattiin kevennyshyppy ja useita antropometrisia muuttujia. PVR:n tutkittavat kehittyivät anaerobisen kynnyksen tehossa (2.7 ± 4.1 %, p=0.025), VO2max-testin lopputehossa (2.3 ± 2.7 %, p=0.006), 30 minuutin aika-ajon keskitehossa (3.6 ± 3.4 %, p=0.001) ja 30 sekunnin testin keski- ja maksimitehossa (6.9 ± 9.9 %, p=0.017; 6.9 ± 3.4 %, p<0.001). Kaikki ryhmät kehittyivät kuuden sekunnin testin maksimitehoissa (PVR 10.3 ± 7.2 %, p<0.001; KSR 6.1 ± 5.1 %, p<0.001; KOR 3.5 ± 4.0 %, p=0.012). Lisäksi PVR ja KSR kehittyivät kuuden sekunnin keskitehon osalta (PVR 8.2 ± 5.3 %, p<0.001; KSR 5.6 ± 5.6 %, p=0.003). PVR kehittyi merkitsevästi KOR:ä paremmin kuuden sekunnin maksimi- ja keskitehossa sekä 30 sekunnin keskitehossa (p=0.030; p=0.022; p<0.001). Ultraäänimittauksessa PVR:n ja KSR:n vastus lateralis -lihas kasvoi hieman paksuutta (PVR 4.3 ± 5.6 %, p=0.008; KSR 6.1 ± 5.3 %, p=0.001). Poljinvoimamuuttujien osalta KSR:n huippuväännön kulma pieneni 30 minuutin testissä (3.1 ± 5.3 %, p=0.048). Aerobisessa kynnyksessä ja pyöräilyn taloudellisuudessa ei havaittu merkitseviä muutoksia missään ryhmässä. Pyörävoimaharjoittelu näyttäisi olevan toimiva menetelmä pyöräilysuorituskyvyn kehittämiseksi. Harjoittelu kehitti pyöräilysuorituskykyä paremmin kuin perinteinen YVK-harjoittelu tai pelkkä kestävyysharjoittelu. Kehitys tapahtui lähinnä anaerobisen suorituskyvyn ja irtiottokyvyn kehittymisen johdosta. Pyörävoimaharjoittelua voisi suositella lyhytaikaisena harjoitusmuotona suorituskyvyn maksimoimiseksi esimerkiksi kilpailuun valmistavalla kaudella tai jalostettaessa kuntosaliharjoittelun hyötyjä pyöräilyyn.fi
dc.format.extent116
dc.language.isofi
dc.subject.otheryhdistetty voima- ja kestävyysharjoittelu
dc.subject.otherVO2max
dc.subject.otherpoljinvoima
dc.subject.otherpyörävoima
dc.title10 viikon yhdistetyn pyörävoima- ja kestävyysharjoittelun vaikutukset pyöräilijöiden kestävyysominaisuuksiin, pyöräilysuorituskykyyn ja poljinvoimamuuttujiin
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201903041698
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaLiikuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sport and Health Sciencesen
dc.contributor.laitosLiikunta- ja terveystieteetfi
dc.contributor.laitosSport and Health Sciencesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineValmennus- ja testausoppifi
dc.contributor.oppiaineScience in Sport Coaching and Fitness Testingen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi5013
dc.subject.ysovoimaharjoittelu
dc.subject.ysokestävyysharjoittelu
dc.subject.ysopyöräilijät
dc.subject.ysopyöräily
dc.subject.ysoteho


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record