Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorTapio, Elina
dc.contributor.authorTurja, Hanna-Kaisa
dc.date.accessioned2019-02-28T13:30:37Z
dc.date.available2019-02-28T13:30:37Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationTapio, E. & Turja, H.-K. (2019). Ai mikä multimodaalinen vuorovaikutus? : opetussuunnitelman uudistustyö tulkkauksen koulutuksessa. Kieli, koulutus ja yhteiskunta, 10 (1). Retrieved from <a href="https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-helmikuu-2019/ai-mika-multimodaalinen-vuorovaikutus-opetussuunnitelman-uudistustyo-tulkkauksen-koulutuksessa">https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta...</a>
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62984
dc.description.abstractViittomakielen tulkkeja on koulutettu Suomessa jo vuodesta 1978 lähtien. Ammattikorkeakoulutasolla tulkkikoulutusta on ollut yli kaksikymmentä vuotta. Humanistinen ammattikorkeakoulu (Humak) ja Diakonia-ammattikorkeakoulu kouluttavat viittomakielen tulkkeja ja niillä on yhteinen ylempi ammattikorkeakoulututkinto. Humakista valmistuu vuosittain noin 35 tulkkia. Viime vuosina tulkiksi valmistuminen on nähty kuitenkin riskialttiina, koska muutokset tulkkauspalvelun järjestämisessä ja laajemmin yhteiskunnassa ovat luoneet haasteita työllistymiselle. Aiemmalla tulkkauksen koulutuksen opetussuunnitelmalla saavutettu osaamisprofiili osoittautui liian suhdanneherkäksi. Tässä artikkelissa kerromme, millä tavalla opetussuunnitelmaa uudistamalla reagoimme tulkkausalan toimintaympäristön muutoksiin. Uusi opetussuunnitelma otettiin käyttöön syksyllä 2018. Kirjoittajista yliopettaja Elina Tapio veti koulutuksen opetussuunnitelmatyötä ja lehtori Hanna-Kaisa Turja oli opetussuunnitelmatyöryhmässä työn alusta opetussuunnitelman valmistumiseen saakka.fi
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherSoveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto
dc.relation.ispartofseriesKieli, koulutus ja yhteiskunta
dc.relation.urihttps://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-helmikuu-2019/ai-mika-multimodaalinen-vuorovaikutus-opetussuunnitelman-uudistustyo-tulkkauksen-koulutuksessa
dc.rightsCC BY 4.0
dc.subject.otheropetussuunnitelmauudistusfi
dc.subject.otherkieleilyfi
dc.subject.othertulkkikoulutusfi
dc.titleAi mikä multimodaalinen vuorovaikutus? : opetussuunnitelman uudistustyö tulkkauksen koulutuksessa
dc.typecontributionToPeriodical
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201902281672
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.description.reviewstatusnonPeerReviewed
dc.relation.issn1799-0181
dc.relation.numberinseries1
dc.relation.volume10
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© Kieliverkosto ja kirjoittaja, 2019
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.subject.ysoammatillinen koulutusfi
dc.subject.ysoammattikorkeakoulutfi
dc.subject.ysoviittomakielifi
dc.subject.ysotulkkausfi
dc.subject.ysomultimodaalisuusfi
dc.subject.ysoopetussuunnitelmatfi
dc.subject.ysomonikielisyysfi
dc.subject.ysoosaaminenfi
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

CC BY 4.0
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on CC BY 4.0