”Tästä tunnekasvatustyöstä on tullu niin olennainen osa mun opettajuutta” : tunnekasvattajana kehittyminen opettajien kokemana
Päivämäärä
2019Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin luokanopettajien ja erityisopettajien kehittymistä tunnekasvattajina. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisten merkityksellisten kokemusten kautta opettajat olivat kehittyneet tunnekasvattajina. Lisäksi tavoitteena oli pyrkiä ymmärtämään tunnekasvattajana toimimisen monia merkityksiä opettajille. Tutkimuksen lähestymistapa oli eksistentiaalis-fenomenologinen, jossa painotetaan kokemusten yksilöllisyyttä sekä kokemuksiin liitettyjen merkitysten yhteyttä yksilön elämäntilanteeseen. Tutkimukseen osallistui kolme luokanopettajaa ja neljä erityisopettajaa. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin avointa haastattelua, jonka avulla pyrittiin pääsemään lähelle tutkittavien yksilöllistä kokemusmaailmaa. Aineiston analyysi pohjautuu Giorgin ja Perttulan fenomenologisiin analyysimenetelmiin. Analyysin pohjalta muodostettiin seitsemän yksilökohtaista merkitysverkostoa ja yksi yleinen merkitysverkosto. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että tunnekasvattajana kehittyminen näyttäytyi yksilöllisenä prosessina ja oli kietoutunut yksilön elämäntilanteeseen. Merkitykselliset tunnekasvattajana kehittymistä tukevat tai heikentävät kokemukset liittyivät opettajien persoonalliseen identiteettiin, ammatilliseen oppimiseen, moniammatilliseen yhteistyöhön sekä työyhteisöön. Tunnekasvattajana toimiminen oli saanut monia erilaisia merkityksiä, mutta jokainen opettaja oli omaksunut tunnekasvattajan roolin osaksi opettajan ammatti-identiteettiään.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Mentorointi - matka opettajana kasvamisessa : ryhmämentoroinnin merkitys opettajien ja rehtoreiden kokemana
Hiltula, Anu; Oksakari, Anu (2010) -
Autoetnografinen tutkimus musiikinopettajaopiskelijan ammatillisen identiteetin kehittymisestä kehitysvammaisten bändiohjaajana
Kallio, Charlotta (2022)Tässä autoetnografisessa laadullisessa tutkielmassa tarkasteltiin musiikinopettajaopiskelijan siirtymää kohti työelämää ammatillisen identiteetin kehittymisen ja moninaisuuden näkökulmista. Tutkimuksen tarkoituksena oli ... -
Varhaiskasvatuksen opettajien kertomuksia alanvaihtoon johtaneista syistä
Ojaniemi, Riina (2021)Varhaiskasvatusta on jo pitkään vaivannut pula pätevästä henkilöstöstä. Samalla yhä useampia varhaiskasvatuksen opettaja vaihtaa alaa. Varhaiskasvatuksen opettajia kuormittavat aikaisempien tutkimusten perusteella haastavat ... -
Pellon pientareelta akateemisiin sfääreihin: opettajuuden rakentuminen ja muuttuminen sotienjälkeisessä Suomessa opettajien omaelämäkertojen valossa
Säntti, Janne (Suomen kasvatustieteellinen seura, 2007)Tutkimuksen aineistona ovat opettajien kirjalliset omaelämäkerrat. Vaikka osa opettajista onkin syntynyt ennen toista maailmansotaa, ulottuu tutkimuksen ajallinen kaari sotienjälkeisestä Suomesta kirjoitushetkellä vallinneeseen ... -
Turvapaikanhakijoiden opettajien ammatilliset identiteetit ja kielikäsitykset
Bogdanoff, Minna (2016)Tässä tutkimuksessa selvitetään, miten turvapaikanhakijoiden opettajat kuvaavat ammatillisia identiteettejään. Identiteettiä tarkastellaan opettaja-opiskelijasuhteen, työn haasteiden ja kieleen liittyvien käsitysten ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.