Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorLerkkanen, Marja-Kristiina
dc.contributor.authorEklund, Kenneth
dc.contributor.authorLöytynoja, Heidi
dc.contributor.authorAro, Mikko
dc.contributor.authorPoikkeus, Anna-Maija
dc.date.accessioned2019-02-18T10:08:31Z
dc.date.available2019-02-18T10:08:31Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.citationLerkkanen, M.-K., Eklund, K., Löytynoja, H., Aro, M., & Poikkeus, A.-M. (2018). YKÄ : Uusi menetelmä yläkouluikäisten luku- ja kirjoitustaidon arviointiin. <i>Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin</i>, <i>28</i>(4), 13-16. <a href="https://bulletin.nmi.fi/wp-content/uploads/2019/01/yka.pdf" target="_blank">https://bulletin.nmi.fi/wp-content/uploads/2019/01/yka.pdf</a>
dc.identifier.otherCONVID_28893813
dc.identifier.otherTUTKAID_80498
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62830
dc.description.abstractLuku- ja kirjoitustaito ovat keskeisiä oppimisen ja kouluttautumisen välineitä. Noin viidennes suomalaisnuorista ei kuitenkaan saavuta peruskoulun aikana riittävää luku- ja kirjoitustaitoa. Tunnistamatta jäävät lukemisen ja kirjoittamisen ongelmat voivat pahimmillaan vaikeuttaa kouluttautumista ja työllistymistä sekä rajoittaa sosiaalista vuorovaikutusta ja osallisuuden mahdollisuuksia tietoyhteiskunnassa. Jotta oikeanlainen tuki pystyttäisiin aloittamaan mahdollisimman aikaisin, lasten ja nuorten lukivaikeuksien luotettava tunnistaminen on erityisen tärkeää. Alakoulussa arvioinnin avuksi on tarjolla monenlaisia välineitä, mutta yläkouluikäisten lukutaidon arviointiin ja lukivaikeuden tunnistamiseen ei ole ollut luotettavia arviointimenetelmiä. Uusi YKÄ-arviointimenetelmä on laadittu tähän tarkoitukseen.fi
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherNiilo Mäki Instituutti
dc.relation.ispartofseriesOppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherreading skills
dc.titleYKÄ : Uusi menetelmä yläkouluikäisten luku- ja kirjoitustaidon arviointiin
dc.typearticle
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201902071454
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosPsykologian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.laitosDepartment of Psychologyen
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineEsi- ja alkuopetusfi
dc.contributor.oppiaineKasvatuspsykologiafi
dc.contributor.oppiainePsykologiafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.contributor.oppiainePre- and Early Childhood Educationen
dc.contributor.oppiaineKasvatuspsykologiaen
dc.contributor.oppiainePsychologyen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalItem
dc.date.updated2019-02-07T07:15:11Z
dc.description.reviewstatusnonPeerReviewed
dc.format.pagerange13-16
dc.relation.issn2342-9046
dc.relation.numberinseries4
dc.relation.volume28
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© Kirjoittajat & Niilo Mäki instituutti, 2018
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.subject.ysolukihäiriöt
dc.subject.ysokirjoittaminen
dc.subject.ysotestit
dc.subject.ysoperuskoulu
dc.subject.ysokirjoitustaito
dc.subject.ysolukeminen
dc.subject.ysoarviointimenetelmät
dc.subject.ysoosaaminen
dc.subject.ysoarviointi
dc.subject.ysolukutaito
dc.subject.ysoyläkoulu
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p5301
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p2512
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p3971
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p2518
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p11408
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p11406
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p15768
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p8343
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p7413
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p11405
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p21292
dc.rights.urlhttp://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright