Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorVilli, Mikko
dc.contributor.authorRaunio, Antti
dc.date.accessioned2019-02-18T09:53:08Z
dc.date.available2019-02-18T09:53:08Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62827
dc.description.abstractTässä tutkimuksessa selvitetään, kuinka freelance-toimittajien käyttö suomalaisissa urheilutoimituksissa on muuttunut uusien mediamarkkinoiden hallitessa. Tavoitteena on kuvata ja ymmärtää freelance-toimittajien käytön muutosta urheilutoimituksissa, kun median murros on muuttanut medioiden ansaintatapoja, ja pohtia, onko mediamarkkinoiden muutoksella ollut vaikutusta freelancereiden käyttöön. Aihetta pohjustetaan teoreettisella taustalla, jossa käydään läpi freelance-työhön, urheilujournalismiin ja mediamarkkinoihin liittyvää aiempaa tutkimusta ja määritellään taustaksi peruskäsitteitä. Tutkimuksessa tutkitaan freelancereiden käyttöä ja urheilutoimitusten työn organisointia freelancereiden käytön näkökulmasta neljällä teemahaastattelulla sekä Urheilutoimittajain liiton jäsenille lähetetyllä kyselytutkimuksella. Haastatteluiden pohjalta tehdään temaattinen analyysi, ja sitä tukemaan tilastollinen analyysi kyselytutkimuksen tuloksista. Aineistosta nousee esille seitsemän teemaa. Kyselytutkimus puolestaan jakautuu kolmeen osaan: kaikille tarkoitettuun, freelancereille tarkoitettuun ja urheilutoimitusten lähijohtajille tarkoitettuun osaan. Esille nousee, että freelancereiden käyttö laajassa kuvassa on vähentynyt urheilutoimituksissa. Kyse ei ole kuitenkaan pelkästä laskusta, vaan tietyissä tilanteissa myös tarvetta freelancereiden käytön lisäämiselle on. Hankala taloustilanne, joka johtuu median murroksen tuomista uusista markkinoista, on taustalla sekä vähentämisen että kasvun tarpeeseen: vähentämistä tapahtuu, kun oman toimitus tekee yhä enemmän itse ja turhia ulkopuolisia kuluja vältetään. Toisaalta freelancereita tarvitaan lisää, kun kasvaneen työmäärän alla oma toimitus ei ehdi tehdä kaikkea tai ei ole varaa lisätoimittajan palkkaamiselle. Freelancereita käytetään suomalaisissa urheilutoimituksissa vahvasti paperilehti edellä, minkä vuoksi paperilehteen osuneet ongelmat vaikuttavat myös freelancereiden käytön tarpeeseen. Freelancerismi ei urheilussa ole kuitenkaan häviämässä. Toimitukset laskevat yhä freelancereiden varaan, koska oman toimituksen väkimäärä ei riitä kaiken sisällön tuottamiseen, ja sen vuoksi freelancer on tärkeä ja joustava voimavara.fi
dc.format.extent42
dc.language.isofi
dc.subject.otherfreelance-toimittaja
dc.subject.otherfreelancerismi
dc.subject.othermedian murros
dc.subject.othermediamarkkinat
dc.titleFreelancer – ilman ei pärjää mutta maksaakaan ei voi : freelance-toimittajien käyttö suomalaisissa urheilutoimituksissa uusien mediamarkkinoiden puristuksessa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201902181530
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineJournalistiikkafi
dc.contributor.oppiaineJournalismen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi3133
dc.subject.ysofreelance-työntekijät
dc.subject.ysomedia
dc.subject.ysotoimittajat
dc.subject.ysourheilujournalismi
dc.subject.ysourheilutoimittajat
dc.subject.ysojournalismi


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot