Kehittämistutkimus: CERNin CMS-kokeen avoimen tutkimusdatan hyödyntäminen fysiikan laboratoriotyössä yliopistotasolla
Tässä kehittämistutkimuksessa kehitettiin hiukkasfysiikan avointa tutkimusdataa hyödyntävä tietokoneella tehtävä laboratoriotyö fysiikan yliopisto-opetukseen. Tutkimuksella tavoiteltiin kolmenlaista tietoa: työn kehittämisessä kohdattavia haasteita ja valintoja, työn testatun version onnistumista fysiikan kokeellisena työnä sekä toimivan, avointa tutkimusdataa hyödyntävän työn kehittämisen suosituksia.
Teoreettisessa ongelma-analyysissa määritettiin kehittämisen tavoitteet, tarpeet ja haasteet, sekä nimettiin kehittämiseen liittyviä haasteita ja rajoitteita. Ensimmäisessä kehittämisvaiheessa laadittiin laboratoriotyön ensimmäinen versio. Kehittämisessä kohdattiin haasteita suuren datatiedoston käsittelyssä ja työn teknisessä toteutuksessa sekä valintoja ohjelmointiin ja sisältöön liittyen.
Toisessa ongelma-analyysissa työtä testattiin luonnontieteiden yliopisto-opiskelijoilla. Testauksista kerättiin aineistoa haastatteluiden, havainnoinnin ja kyselylomakkeiden avulla. Aineistoa analysoitiin teorialähtöisen sisällönanalyysin ja sisällön erittelyn keinoin. Analyysin perusteella työn ensimmäinen versio täytti tyydyttävästi tai melko hyvin neljä viidestä kokeellisten töiden tavoitekategorioista, ja jätti yhden kategorian täyttämättä.
Toisessa kehittämisvaiheessa työtä kehitettiin tulosten perusteella. Kehittämistuotoksena saatiin Jyväskylän yliopiston fysiikan laitoksella käyttöön otettava laboratoriotyö, jossa tehdään yksinkertainen data-analyysi avoimella hiukkasfysiikan tutkimusdatalla. Kehittämistuotoksen lisäksi muodostettiin kehittämisen viitekehys tuleville opetusinterventioille. Viitekehyksen perusteella onnistuneen, hiukkasfysiikan avointa tutkimusdataa hyödyntävän laboratoriotyön kehittämiseen liittyviä suosituksia ovat mm. varautuminen kompromisseihin ohjelmoinnin määrässä, hiukkasfysiikan teorian ja oikeiden analyysikeinojen sisällyttäminen työhön sekä työn toteutus pareittain tai ohjaajan avustamana tehtäväksi. Lisäksi todettiin Python-kielen olevan teknisiltä ominaisuuksiltaan riittävä hiukkasfysiikan datan käsittelyyn.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Laboratoriotöiden tavoitteiden saavuttaminen fysiikan perus- ja aineopintokursseilla : kvantitatiivinen tutkimus opiskelijoiden kokemuksista
Ruuskanen, Jaro (2017)Tämän työn tarkoituksena oli selvittää opiskelijoiden kokemuksia fysiikan perus- ja aineopintokurssien laboratoriotöiden hyödyllisyydestä. Tutkimus toteutettiin kyselyaineistolla, joka kerättiin Jyväskylän yliopiston ... -
Assessment designs of instructional labs : A literature review and a design model
Ketonen, Laura; Lehtinen, Antti; Koskinen, Pekka (American Physical Society, 2023)[This paper is part of the Focused Collection on Instructional labs: Improving traditions and new directions.] In recent years, physics instructional labs have been under considerable research and development. However, ... -
DigiPhysLab : kokeellista fysiikkaa kännykällä
Pirinen, Pekka; Lehtinen, Antti (Suomen fyysikkoseura; Suomen matemaattinen yhdistys, 2023)Koronapandemia pakotti yliopistot ympäri maailman muuttamaan toimintatapojaan ja siirtymään etäopetukseen sukupolvelle ennennäkemättömässä laajuudessa. Erityisesti kokeellisen fysiikan kurssien osalta pakotettu etätyöskentely ... -
Impact of traditional physics lab instruction on students’ critical thinking skills in a Finnish context
Pirinen, Pekka; Lehtinen, Antti; Holmes, Natasha (IOP Publishing, 2023)Recent studies have given incentive to physics departments around the world to revise the learning goals of their lab courses to emphasize experimentation skills over reinforcing lecture content. Evaluation instruments ... -
DigiPhysLab : Digital Physics Laboratory Work for Distance Learning
Lahme, Simon Z.; Klein, Pascal; Lehtinen, Antti; Müller, Andreas; Pirinen, Pekka; Susac, Ana; Tomrlin, Bruno (Deutsche Physikalische Gesellschaft, 2022)Pursuing a broad range of learning objectives, effective physics laboratory courses need conducive-to-learning, motivating, and engaging experimental tasks. The Covid-19 pandemic has further increased the demand for quality ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.