Exploring translanguaging in CLIL
Nikula, T., & Moore, P. (2019). Exploring translanguaging in CLIL. International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, 22(2), 237-249. https://doi.org/10.1080/13670050.2016.1254151
Julkaistu sarjassa
International Journal of Bilingual Education and BilingualismPäivämäärä
2019Tekijänoikeudet
© 2016 Informa UK Limited, trading as Taylor & Francis Group
After reviewing the concepts of Content and Language Integrated Learning (CLIL) and Translanguaging, this article presents an exploratory study of translanguaging in CLIL contexts. Employing illustrative extracts from a collection of CLIL classroom recordings in Austria, Finland and Spain, we argue that both pedagogic and interpersonal motivations can influence language choices. We suggest that the L1 should be appreciated as a potentially valuable tool in bilingual learning situations and that there is a need for increased awareness-raising around this question.
Julkaisija
RoutledgeISSN Hae Julkaisufoorumista
1367-0050Asiasanat
Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/26369597
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
The Multiplicity of Pre-primary CLIL in Finland
Mård-Miettinen, Karita; Palojärvi, Anu; Hansell, Katri; Skinnari, Kristiina; Moate, Josephine (Springer, 2023)Finland has language-friendly national curricula that aim to support the presence of the two national languages, Finnish and Swedish as well as other languages, and to foster bi- and multilingual language development. These ... -
Teachers' views on multilingualism : how does the presence of multiple languages in primary school English classrooms appear and to what effect? : "Mä olen suomenkielinen ... olen kaikki kieleni ihan opetellut."
Putz, Juho (2016)Monikielisyys ja sen mukanaan tuomat haasteet ja mahdollisuudet ovat suomalaisissa kouluissa jatkuvasti ja yhä vahvemmin läsnä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten monikielisyys näkyy osana englannin kielen ... -
Manifestations of an expert teacher’s practical theory of language pedagogy in translanguaging situations in early childhood education and care
Palojärvi, Anu; Koivula, Merja; Mård-Miettinen, Karita; Rutanen, Niina (Jyväskylän yliopisto, 2023)This case study explores how an expert teacher’s practical theory of language pedagogy is manifested in translanguaging situations involving the use of multilingual children’s home languages in early childhood education ... -
Dynamics in Interaction in Bilingual Team Teaching : Examples from a Finnish Preschool Classroom
Mård-Miettinen, Karita; Palviainen, Åsa; Palojärvi, Anu (Springer International Publishing AG, 2018)The current study aims to explore team teaching as it is manifested in bilingual interactional patterns in a preschool classroom in Finland. The data was collected in a preschool classroom where a bilingual pedagogy ... -
Le plurilinguisme précoce de deux enfants élevés dans une famille bilingue français - finnois àla lumière d'un corpus oral
Pignot-Hämäläinen, Florence (2013)Tämä tutkielma perustuu kahden kaksikielisen ranskalais-suomalaisessa perheessä kasvaneen lapsen materiaalin analyysiin. Materiaali sisältää 753 lausetta, jotka kerättiin 23 kuukauden aikana (syyskuu 2008 – elokuu 2010) ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.