Show simple item record

dc.contributor.advisorSeppänen, Ville
dc.contributor.authorLaine, Sanni
dc.date.accessioned2019-02-05T06:46:34Z
dc.date.available2019-02-05T06:46:34Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62698
dc.description.abstractVerkkosivujen visuaalinen ulkoasu vaikuttaa paljon käyttäjien muodostamiin mielikuviin yrityksistä. Nämä mielikuvat vaikuttavat merkittävästi käyttäjien toimintaan sivustoja kohtaan sekä tätä kautta yritysten menestykseen. Lisäksi erilaisten verkossa toimivien yritysten määrä on kasvanut räjähdysmäisesti ja verkkosivujen kilpailu on kovaa. Kasvavan kilpailun takia on tärkeää erottua muista sekä luoda käyttäjiä visuaalisesti miellyttävät verkkosivut, jotka sitouttavat sekä jättävät käyttäjille positiivisen mielikuvan yrityksestä. Samalla ihmisen ja teknologian välinen vuorovaikutus nousee keskeiseksi aiheeksi. Tutkimuksia visuaalisuuden vaikutuksista käytettävyyteen on jo tehty useita, mutta suorat vaikutukset käyttäjäkokemuksen eri osa-alueisiin ovat jääneet vähemmälle huomiolle. Tutkielman tarkoituksena on tarkastella verkkosivujen visuaalisen ulkoasun elementtejä sekä niiden vaikutuksia käyttäjäkokemukseen hunajakennomallia hyödyntäen. Samalla pyritään selkeyttämään visuaalisen ulkoasun ja käyttäjäkokemuksen välistä suhdetta sekä kokoamaan aikaisempaa lähdekirjallisuutta yhteen. Tutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksena ja tulokset on johdettu aiempia tutkimuksia sekä kirjallisuutta hyödyntäen. Aihetta lähestytään käyttäjäkokemuksen määritelmän, käyttäjäkokemuksen hunajakennomallin esittelyn, visuaalisten elementtien erottelun sekä näiden keskinäisen suhteen tarkastelun kautta. Selviin ja yksiselitteisiin johtopäätöksiin ei tutkielman pohjalta päästy. Todettiin, että käyttäjäkokemus on aina yksilöllinen sekä kulttuurisidonnainen, jonka vuoksi myös visuaalisten elementtien vaikutukset käyttäjäkokemukseen vaihtelevat voimakkaasti eri käyttäjien keskuudessa. Tutkielma luo kuitenkin hyvän pohjan visuaalisten elementtien tärkeyden ymmärtämiselle käyttäjäkokemuksen näkökulmasta sekä tarpeen jatkotutkimusten suorittamiselle.fi
dc.format.extent36
dc.language.isofi
dc.subject.othervisuaalinen ulkoasu
dc.subject.otherverkkosivut
dc.subject.otherihmisen ja teknologian välinen vuorovaikutus
dc.titleVerkkosivujen visuaalisen ulkoasun vaikutukset käyttäjäkokemukseen
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201902051413
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineTietojärjestelmätiedefi
dc.contributor.oppiaineInformation Systems Scienceen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi601
dc.subject.ysokäyttäjäkokemus
dc.subject.ysoWWW-sivut
dc.subject.ysovisuaalisuus
dc.subject.ysoWWW-sivustot
dc.rights.accessrightsTekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat..fi
dc.rights.accessrightsThe author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).en


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record