Rehtorin rooli opettajan työuupumuksen ennaltaehkäisemisessä
Authors
Date
2018Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tässä pro gradu -tutkimuksessa tarkoituksena oli tutkia rehtorin merkitystä opettajien
työuupumuksen ennaltaehkäisemisessä. Tutkimus toteutettiin laadullisin menetelmin
fenomenologisen strategian näkökulmista lähestyen tutkijana mahdollisimman objektiivisesti
tutkimusaihetta (Hirsjärvi, Hurme 2000, 47-48). Tutkimuksen aineisto kerättiin keväällä 2018
teemahaastatteluilla. Haastatteluihin valittiin harkinnanvaraisesti kolme opettajaa ja kaksi rehtoria eri
kouluorganisaatioista. Tutkimusaineiston analysoinnissa hyödynsin kvalitatiiviselle tutkimukselle
ominaista aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla käsittelin
aineistossa ilmeneviä tutkimuskysymysten kannalta olennaisia merkityksiä ja merkitysrakenteita
(Hirsjärvi, Hurme 2000, 47-48.)
Lähtökohtana tutkimuksen toteutukselle oli opettajien työuupuneisuuden yleisyys tänä päivänä
Suomen peruskoulujen tasolla. Tutkimuksessa keskeistä oli kartoittaa rehtorin toimenkuvan luonnetta
kouluorganisaation henkilöstön esimiehenä, sekä sen merkitystä opettajien työhyvinvointiin. Tässä
tutkimuksessa ei ollut tarkoitus selvittää tekijöitä työuupuneisuuden taustalla, vaan käytännöllisiä
ratkaisuja sen ennalta ehkäisemiseksi, joita rehtorin on mahdollista toteuttaa oman työyhteisönsä
tasolla. Tutkittavaa ilmiötä tarkastelen sekä opettajien, että rehtoreiden kokemana
haastattelumenetelmän avulla.
Tutkimuksessa saavutettujen tulosten perusteella voidaan vahvistaa, että rehtorilla koetaan olevan
henkilöstöjohtajana merkittävä rooli opettajien työuupuneisuuden ennaltaehkäisemisessä. Aineiston
hajanaisuus kuitenkin korostui rehtorin toimenkuvalle asetettujen tavoitteiden toteutumisessa eri
kouluorganisaatioiden tasolla.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29606]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Työyhteisöviestintä etätyöntekijöiden työuupumuksen ennaltaehkäisyssä
Jortikka, Iiris (2022)Työuupumuksesta on tullut merkittävä työterveysongelma, mutta työuupumuksen ennaltaehkäisyyn voidaan vaikuttaa yksilökeskeisillä sekä organisaatiokeskeisillä keinoilla. Tässä tutkielmassa työuupumuksen ennaltaehkäisyä ... -
Työhyvinvointi alan vaihtoon vaikuttavana tekijänä äidinkielen opettajan työssä
Nyrhinen, Mirella (2024)Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, että minkälaisia työhyvinvointiin liittyviä tekijöitä on äidinkielen ja kirjallisuuden aineenopettajien työssä, ja ovatko nämä tekijät yhteydessä alan vaihtoon. Pula opettajista ... -
"Orava pitäköön pyöränsä" : kirjallisuusterapia työuupumuksen ennaltaehkäisyssä – traumainformoitu näkökulma
Kortesoja, Sari (2022)Työstressin pitkittymisen myötä kehittyvä työuupumus on haaste nyky-yhteiskunnalle. Tutkimukseni tavoitteena on selvittää, miten kirjallisuusterapiaa voi hyödyntää työuupumuksen ennaltaehkäisyssä. Traumoilla on iso vaikutus ... -
Sosiaalityöntekijöiden työuupumuksen ennaltaehkäisy tietoisuustaitojen avulla
Musakka, Heli (2020)Kandidaatin tutkielmani tarkoituksena on selvittää, millä tavoin tietoisuustaidot voivat ennaltaehkäistä sosiaalityöntekijöiden työuupumusta. Työterveyslaitoksen tekemässä tutkimuksessa vuonna 2016 havaittiin, että ... -
Opettajien ja rehtorin työn haasteita Kodolányi János -peruskoulussa Unkarin Geresdlakissa
Sinnemäki, Jukka (2014)Tutkimusongelmina oli selvittää opettajien ja rehtorin kohtaamia haasteita Geresdlakin koulussa Unkarissa. Toisena ongelmana oli saada mahdollisimman laaja historian tuntemus Geresdlakista ja sen lähiseuduista. Laaja ...