Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorInnanen, Hely
dc.contributor.advisorAlanen, Riikka
dc.contributor.authorVihriälä, Riina
dc.date.accessioned2019-01-14T12:50:12Z
dc.date.available2019-01-14T12:50:12Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62481
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää luokanopettajan ja erityisopettajan yhteistyön voimavaroja sekä haasteita. Tutkimuksessa pohditaan myös autonomian ja yhteisöllisyyden paradigmaa ja kolmiportaisen tuen toteutumista opettajien yhteistyössä oppilasta osallistavalla tavalla. Tutkimus on laadullinen ja tutkimusmenetelmänä oli puolistrukturoitu teemahaastattelu. Tutkittavien joukossa oli yhteensä 8 opettajaa, joista 4 luokanopettajaa ja 4 erityisopettajaa. Tutkimusaineisto kerättiin syksyllä 2018 ja analysoitiin teoriaohjaavasti laadullisen sisällönanalyysin keinoin. Tutkimuksen keskeisenä tuloksena voidaan todeta, että opettajien subjektiiviset voimavarat ja hyvinvointi ovat uhattuina riittämättömyyden tunteen, muuttuneen ja osin epäselvän työnkuvan sekä liiallisen työmääränvuoksi. Henkilökemiat ja eri näkemykset tuen toteuttamisen tavoista, resursoimaton inkluusio sekä kiire vievät voimavaroja ja työn iloa. Vuorovaikutukselle ei ole tarpeeksi aikaa. Työn hektisyys ja resurssien puute aiheuttavat laastariratkaisuja, jotka lisäävät jännitteitä yhteistyössä. Erillään työskentely heikentää yhteistyön toimivuutta ja huoli kaventuvasta autonomiasta nousee työn iloa vähentävänä ilmiönä. Tämän tutkimuksen tulokset osoittavat, että opettajien työssä on paljon voimavaroja vahvistavia tekijöitä, kuten työn rajaaminen ja palautuminen, yhdessä toimiminen, sosiaalinen tuki ja dialogisuus. Työn sopiva haastavuus, vaihtelevuus ja pedagoginen vapaus tukevat tämän tutkimuksen mukaan opettajan voimavaroja. Oppilaat, heidän oppimisensa ja perustehtävään keskittyminen antavat työniloa. Kollektiiviset työtavat, henkilöresurssit ja riittävä aika yhteistyölle nousevat keskiöön. Hyvän yhteistyön elementit, kuten joustavuus, luottamus ja esimerkiksi samanaikaisopetuksen mahdollistama yhteisöllisyys, nähdään voimavaratekijöinä. Kollektiiviset työtavat lisäävät tutkimuksen perusteella mahdollisuutta parempaan oppilastuntemukseen, toisen työn havainnointiin sekä vuorovaikutukseen.fi
dc.format.extent128
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.titleVoimavarat ja haasteet luokanopettajan ja erityisopettajan yhteistyössä : oppilaan tukeminen kouluarjessa : ” Se ei oo välttämättä sen oppilaan kannalta paras, että tehdään vaan semmosia laastariratkaisuja.”
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201901141187
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysoosallisuus
dc.subject.ysoreflektio
dc.subject.ysodialogi
dc.subject.ysoyhteisöllisyys
dc.subject.ysoautonomia
dc.subject.ysotyön imu
dc.subject.ysoerityisopettajat
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysooppilaat
dc.subject.ysoopettajuus
dc.subject.ysoluokanopettajat
dc.subject.ysokolmiportainen tuki
dc.subject.ysoyhteistyö
dc.subject.ysovuorovaikutus
dc.subject.ysoresurssit
dc.subject.ysokouluyhteisö
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot