Show simple item record

dc.contributor.authorLehtomäki, Suvi
dc.contributor.authorMikkilä-Erdmann, Mirjamaija
dc.date.accessioned2019-01-09T07:37:34Z
dc.date.available2019-01-09T07:37:34Z
dc.date.issued2018fi
dc.identifier.citationLehtomäki, S. & Mikkilä-Erdmann, M. (2018). Opettaja työrauhan rakentajana luokkahuoneen vuorovaikutuksessa. Prologi : puheviestinnän vuosikirja</em>, 2018, 10-25.
dc.identifier.issn1795-7613
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60978
dc.description.abstractTyörauhaongelmat ovat viimeaikoina herättäneet runsaasti peruskoulua koskevaa keskustelua. Vuorovaikutus työrauhan takaamiseksi kouluissa näyttää nousevan keskeiseksi opettajan asiantuntijuudessa. Tämän tutkimuksen1 tarkoituksena on ymmärtää työrauhan rakentumista opettajan ja oppilaan välisessä vuorovaikutuksessa. Tavoitteena on selvittää, millaisissa tilanteissa työrauha estyy ja millaisilla luokanhallintakeinoilla opettajat puuttuvat oppilaiden työrauhaa häiritsevään käyttäytymiseen. Neljää peruskoululuokkaa havainnoitiin yhden koulupäivän ajan, yhteensä viisitoista oppituntia. Aineistoanalyysinä käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä. Oppilaiden työrauhaa häiritsevää käyttäytymistä esiintyi luokkahuoneessa tapahtuvassa vuorovaikutuksessa suhteellisen usein, mutta häiriötilanteet olivat lieviä. Suurin osa häiriöistä oli verbaalisia, esimerkiksi viittaamatta vastaamista tai oppilaiden välistä keskustelua. Opettajat puuttuvat selvästi eniten yksittäisten poikaoppilaiden häiritsevään käytökseen luokassa. Opettajat rakensivat työrauhaa luokissa käyttäen monipuolisia, mutta suhteellisen reaktiivisia luokanhallintakeinoja häiriötilanteissa. Oppilaan nimellä kutsuminen, työrauhapyynnöt, viittominen ja suorat vetoomukset olivat opettajien useimmin käyttämät luokanhallintakeinot työrauhan takaamiseksi. Tutkimuksen mukaan lievät työrauhahäiriöt ovat jatkuvasti läsnä kouluarjessa. Lisätutkimusta vaatisi kuitenkin, miten opettaja saisi häiriötilanteiden toistuvuutta vähennettyä oppitunneilla. Vuorovaikutus on tärkeä osa opettajan asiantuntijuutta ja sen kehittäminen tulisi huomioida vahvemmin myös opettajien koulutuksessa.fi
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languagefin
dc.publisherPrologos ry
dc.relation.ispartofseriesPrologi : puheviestinnän vuosikirjafi
dc.relation.ispartofseriesPrologi : puheviestinnän vuosikirja
dc.relation.urihttp://prologos.fi/prologi/
dc.titleOpettaja työrauhan rakentajana luokkahuoneen vuorovaikutuksessafi
dc.typearticle
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201901091124
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange10-25
dc.relation.issn1795-7613
dc.rights.copyright© Kirjoittaja ja Prologos ry
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.subject.ysokoulut (oppilaitokset)fi
dc.subject.ysoperuskoulufi
dc.subject.ysotyörauha (työyhteisöt)fi
dc.subject.ysooppilaatfi
dc.subject.ysoopettajatfi
dc.subject.ysovuorovaikutusfi
dc.subject.ysohallintafi
dc.subject.ysoschools (educational institutions)fi
dc.subject.ysocomprehensive schoolfi
dc.subject.ysoschool childrenfi
dc.subject.ysoworking peacefi
dc.subject.ysoteachersfi
dc.subject.ysomanagement (control)fi
dc.format.contentfulltext


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record