Työssä sitoutuminen ja sitä tukeva oppiminen ICT-alan organisaatiossa

Abstract
Tämän pro gradu -työn tarkoituksena oli selvittää, minkälaista ICT-alan työntekijöiden sitoutuminen on sekä avata sitoutumisen ja oppimisen välistä suhdetta työpaikalla. Aiheesta on vielä kovin vähän laadullista tutkimusta. Tässä tutkimuksessa sitoutumisella tarkoitettiin työntekijän työhön liittyvää sitoutumista, jota voidaan arvioida kolmen erilaisen ulottuvuuden avulla: Jokainen työntekijä sitoutuu työhön ja organisaatioon halun sekä velvoitteen perusteella, mutta myös työn tarjoamien etujen kuten työkavereiden ja palkan vuoksi. Aineiston, joka koostui kymmenestä valmiiksi litteroidusta haastattelusta, ovat keränneet HeRMo-hankkeen tutkijat. Haastateltavat olivat eri ikäisiä ja työskentelivät kahdessa suomalaisessa ICT-alan organisaatiossa. Aineistoon valikoitui erilaisissa työtehtävissä työskenteleviä työntekijöitä. Enemmistö tutkittavista oli työuransa alussa, toiset työuransa keskivaiheilla ja loput siltä väliltä. Aineistoa analysoitiin fenomenografista analyysiä soveltaen. Sitoutumisen tapojen, ammatillisen kehittymisen ja työhön liittyvien tavoitteiden perusteella muodostettiin kolme sitoutumisen- ja kehittymisen profiilia: 1) suunnitelmallinen uran kehittäjä, 2) kehittyvä kelluja sekä 3) organisaatioon kiinnittynyt työpaikan kehittäjä. Työssään sitoutunut työntekijä sitoutui myös ammatillisen osaamisensa aktiiviseen kehittämiseen. Oppimista tukevalla organisaatiokulttuurilla on siis sitoutumisen ja osaamisen kehittämisen kannalta tärkeä merkitys. Lisäksi tämän tutkimuksen tulokset vahvistivat aiempia tutkimustuloksia, joiden mukaan samaistuttava ja viihtyisä työyhteisö vahvistaa työntekijöiden organisaatioon sitoutumista. Työntekijöiden keskinäistä sidettä vahvisti erityisesti huumori.
Main Author
Format
Theses Master thesis
Published
2018
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201812215312Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access

Share