University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Kemian opetuksen eriyttäminen yläkoulussa

Thumbnail
View/Open
1005.Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Kortessalo, Meri
Date
2018
Discipline
Kemian opettajankoulutusTeacher education programme in Chemistry
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tässä Pro gradu -tutkielmassa on tutkittu kemian opetuksen eriyttämistä yläkoulussa sekä kemian aineenopettajien ja erityisopettajien kokemuksia siitä. Kirjallisessa osassa käsitellään inkluusiota ja sen suhdetta opetuksen eriyttämiseen. Tämän viitekehyksen perusteella kirjallisessa osassa perehdytään koko luokan eriyttämistä tukeviin toimintamalleihin. Kirjallisessa osassa perehdytään myös oppilaiden ja opettajien kokemuksiin eriyttämisestä sekä perehdytään kemian opetuksen eriyttämisen erityispiirteisiin. Kirjallisuudesta nousi esille koko luokan eriyttämisen merkitys inklusiivisen koulun päämäärien saavuttamisessa. Kirjallisuudesta nousi myös monia erilaisia toimintamalleja opettamisen eriyttämiseksi. Näitä tapoja olivat muun muassa suoraopetus, samanaikaisopetus, yhteistoiminnallinen työskentely ja joustava ryhmittely sekä vertaisoppiminen. Opetuksen eriyttämisessä on paljon kaikkiin oppiaineisiin soveltuvia menetelmiä. Kuitenkin kemian opetuksessa eriyttämisessä on monia erityispiirteitä. Näitä ovat muun muassa kemian tiedon rakenne ja laboratorioissa työskentely. Opetusmenetelmien lisäksi merkityksellistä on myös eriyttämistä tukeva oppimateriaali. Opetuksen eriyttäminen voi tuoda haasteita opettajalle, mutta opettajan asenne ja koulun toimintakulttuuri edesauttavat opetuksen eriyttämisen toteutumisessa. Lisäksi opettajien välinen yhteistyö tukee opettajan eriyttämistyötä. Pro gradu -tutkielman kokeellisessa osassa on selvitetty haastattelututkimuksen avulla erityisopettajien ja kemianopettajien tapoja eriyttää kemian opetusta yläkoulussa opetusmenetelmien, arvioinnin ja opetusmateriaalin näkökulmasta. Tutkimuksessa selvitettiin myös opettajien kokemuksia ja asenteita kemian opetuksen eriyttämisestä sekä erityisopettajien ja kemian opettajien työnjaosta kemian opetuksen eriyttämisen toteuttamisessa yläkouluissa. Kokeellisen osan tulosten perusteella kaikki opettajat eriyttävät opetusta omalla tavallansa. Eriyttäminen riippui opettajasta ja opetusryhmästä. Opettajilla oli monipuolisia eriyttämistä tukevia menetelmiä käytössä. Nämä menetelmät olivat pitkälti samoja, joita kirjallisesta osasta nousi esille. Erityisopettajat ja aineenopettajat käyttivät kemian opetuksen eriyttämiseen osittain erilaisia menetelmiä. Kemian opetuksen yhteydessä kemianopettajat ja erityisopettaja tekivät yhteistyötä melko vähän, sillä pääpaino yhteistyössä oli matematiikan opetuksessa. Opettajat kokivat, että samanaikaisopetukseen tarvittavaa yhteistä suunnitteluaikaa ei ollut tarpeeksi. ...
Keywords
eriyttäminen erityisopettajat kemia opettajat aineenopettajat inkluusio samanaikaisopetus
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201812195218

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23442]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Kemian opetuksen eriyttäminen yläkoulussa 

    Siekkinen, Saija (2020)
    Tässä Pro gradu -tutkielmassa selvitettiin opettajien kokemuksia ja näkemyksiä kemian opetuksen eriyttämisestä yläkoulussa. Lisäksi tutkittiin opettajien käyttämiä eriytystapoja. Tutkielman kirjallisessa osassa kartoitettiin ...
  • Tukea tarvitsevien oppilaiden osallisuus opetuksessa : opettajien näkemyksiä osallisuudesta ja kokemuksia osallisuutta edistävistä käytänteistä yläkoulussa 

    Yli-Kojola, Kaisa (2018)
    Oppilaiden osallisuutta on tutkittu paljon viime vuosina. Tukea tarvitsevien oppilaiden osallisuus on kuitenkin jäänyt vähemmälle huomiolle tutkimuksissa ja käytännön työssä kouluissa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on ...
  • Opettajien kokemuksia CLIL-opetuksen eriyttämisestä : käsityksiä, käytänteitä ja haasteita 

    Roiha, Anssi (2012)
    Tämä laadullisen tapaustutkimuksen ja määrällisen kyselytutkimuksen yhdistävä kaksivaiheinen tutkimus käsittelee eriyttämistä CLIL-opetuksessa. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää (1) alakoulussa englanninkielistä ...
  • "Rajana taivas!" : yhteisopetuksen mahdollisuudet opetuksen ylöspäin eriyttämiselle 

    Koistinen, Jatta; Kaatranen, Jari (2022)
    Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää yhteisopetuksen tuomia mahdollisuuksia opetuksen ylöspäin eriyttämiselle alakoulussa. Tutkimuksessa käsitellään yhteisopetuksen toteutusta, ylöspäin eriyttämisen toteutusta yhteisopetuksessa ...
  • Students' Perceptions of Co-Teaching in the Inclusive Classroom 

    Mendoza Hayward, Aidan Antonio (2018)
    To inform inclusive educational practice, it is important to consider the experiences of inclusive classroom students. The current study aimed to examine student perceptions of co-teaching practices in inclusive classrooms. ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre