Show simple item record

dc.contributor.advisorHiltunen, Leena
dc.contributor.authorRopponen, Sami
dc.date.accessioned2018-12-14T14:46:03Z
dc.date.available2018-12-14T14:46:03Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60624
dc.description.abstractTutkimuksen tavoite on löytää lasten kasvuympäristöstä tekijöitä, jotka parantavat lapsen tietotekniikan minäpystyvyyden kehittymistä ja mielenkiintoa tietotekniikkaa kohtaan. Kasvuympäristöstä tärkeimmät tekijät ovat koti, koulu ja kaverit. Tutkimuksessa haastateltiin yhden koulun neljännen luokan vanhempia, lapsia ja opettajia. Tutkimus tuo esiin vanhempien positiivisen asenteen minäkuvaa vahvistavan vaikutuksen. Vanhempien negatiiviset asenteet sen sijaan eivät suoraan vaikuttaneet lasten minäpystyvyyteen, koska koulun ja kavereiden vaikutus kompensoi tätä. Vanhemmat ovat silti avainroolissa lapsen itsetunnon ja minäpystyvyyden osalta. Lapset kaipaavat vanhemmilta osallisuutta ja että heidän tekemisistään tietotekniikan parissa, myös peleistä, oltaisiin kiinnostuneita. Lasten tietotekniset taidot ovat neljännellä luokalla tutkimuksen mukaan vielä heikot. He osaavat käyttää helppoja sovelluksia, mutta laajempaa ymmärrystä heillä ei vielä ole. Hyödyntäminen ja soveltaminen on hyvin vähäistä. Lapsien pääasiallinen tietotekninen osaaminen tulee koulusta. Vanhempien rooli on enemmän rajoittava kuin opastava. Koulussa opettaja on avaintekijä. Koulun laitteisto on merkittävä tekijä, jotta tietotekniikka limittyisi osaksi opetusta.fi
dc.description.abstractThe aim of the research is to find in the children’s environment factors, which improve their self-efficacy and interest in information technology. The most important environmental factors are home, school and friends. The research was done in the fourth grade in one school and were interviewed parents, children and teachers. The research highlights are the positive effect of parent’s attitude on self-image. The negative attitudes of the parents did not directly affect children's self-efficacy because the effect of school and friends compensates for this. Parents are still the key in the child's self-efficacy and self-esteem. Children lack the parents’ interest in what they do with information technology, including games. The information technology skills of children in fourth grade are still weak. They know how to use easy applications, but they do not yet have a wider understanding. The children are not able to take full advantage of their knowledge and in consequence, they have limitation on applying it. The main information technology skills of children come from school. The role of parents are more restrictive than guiding. In school a teacher is a key factor. School equipment is a major factor in integrating information technology into teaching.en
dc.format.extent69
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherminäpystyvyys
dc.subject.otherneljäsluokkalaiset
dc.subject.othertietotekniset taidot
dc.subject.othertietotekniikan käyttö
dc.titleLasten kasvuympäristön vaikutus heidän tietoteknisten taitojen kehittymiseen
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201812145150
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineTietotekniikkafi
dc.contributor.oppiaineMathematical Information Technologyen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi602
dc.subject.ysoälypuhelimet
dc.subject.ysoalakoulu
dc.subject.ysokoululaitos
dc.subject.ysodiginatiivit
dc.subject.ysotietotekniikka
dc.subject.ysovanhemmat
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysooppilaat
dc.subject.ysotaidot
dc.subject.ysolasten kehitys
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record